tirsdag 10. august 2010

Helt konge på Kongsvinger

Vel, det er nok å ta i, men jeg følte meg nesten som en etter en flott åpning av høstsesongen i den småtøffe maratonløypa på Kongsvinger. Klar seier i den største klassen (M50-54 år) med nesten sju minutter, et klokkejevnt løp, spurtseier og ikke så mye som en liten stølhet verken i legger eller lår etter løpet er bare "helt konge". Det kan tyde på at jeg har gjort mye riktig i treninga i sommer - og at jeg traff med oppladninga for en gangs skyld.

Dette var åttende gang jeg stilte på helmaraton på Kongsvinger, slik at jeg har et visst sammenlikningsgrunnlag. Med 160 meter høydeforskjell på hver av de to rundene fra Sæter gård oppom skihytta, har stigningene fra 5 til 10 km vært umulig å løpe opp ved enkelte tidligere anledninger. Nå ble det en rutinert åpning på 1.35 på første runde uten at jeg brydde med noe om at mine jevnbyrdige konkurrenter forsvant av gårde fra start. Med god hjelp av en rutinert martondebutant, Eivind Lande, holdt jeg koken i de fryktede bakkene ut på den andre runden. Vi begynte staks å plukke løpere, og jeg løp meg nok fram 8-10 plasser fra runding og endte på 7. plass på 3.10.55. Det er det nest beste av mine åtte forsøk, to minutter bak persen fra 2007.

Min "parkamerat" Eivind Lande er vant til lange skirenn og orienteringsløp og gjorde en flott maratondebut i skogsmaraton på Kongsvinger.

Her er alle tidene og plasseringene mine i Kongsvinger Maraton som var mitt 44. maratonløp når jeg regner med mine fem ultraløp med offisiell maratonpassering:


       År       Tid          Pl. totalt-klasse
1997    3:26:00      5      -    1
1999    3:17:03      7      -    3
2002    3:21:59      9      -    1
2003    3:12:24      8      -    3
2007    3:08:45      4      -    1
2008    3:11:41    10      -    2
2009    3:26:21      6      -    2
2010    3:10:55      7      -    1

I tillegg har jeg løpt halvmaraton fem ganger i den samme løypa på tider mellom 1.25.31 og 1.28.09.

Andre tall fra løpet som det er verdt å merke seg til neste gang:

Tid 1. runde: 1.34.55
Tid 2. runde: 1.36.00
HF 1.runde:  143
HF 2.runde:  151

Jeg fikk revansje på Ola Mellem fra fjorårets løp da han slo meg klart.
 
Været var som det pleier på Kongsvinger, dvs, varmt nok med 17-18 grader på start som etter hvert steg til 22-23 ved målgang. I ettertid liker jeg å tenke at det kunne ha blitt min første "negative split" hvis temperaturen hadde holdt. Bortsett fra det ene minuttet opp på andre runden, fungerte alt så godt som optimalt. Ikke så mye som ei vannblemme en gang!
 
På forhånd var jeg litt redd for at persen i treningsmengde i juli kunne føre til at det gikk tungt i den første konkurransen, men der ble jeg altså positivt overrasket. Det kan jeg nok takke tre hviledager den siste uka for. Jeg har sjelden tort å slippe opp så mye. Siden det ble 40 km på beina fire dager før løpet sammen med Norgesløperen Erik Nossum, fant jeg det best å ta fri annenhver dag den siste uka. Det vil jeg nok gjenta etter dette. Bare en fridag rett foran et så langt løp er ikke nok til å få nødvendig overskudd. Det er nok hviledagene på mandag og onsdag som er de viktigste. 
 
Nå er jeg superspent på Romerike 6-timers i Fetsund 21. august som er min neste konkurranse. Jo da, dette kan bli en ultra-fin høst!

1 kommentar:

  1. Grattis med klasseseier og kongeløp. Du har en knallsesong, Rolf. Negativ splitt neste gang?... Jeg har alle mine perser med negativ splitt, inkludert 2.59,23 på maraton, Da passerte jeg halv på like over 1.31. De to siste kilometrene var de to raskeste.

    SvarSlett