fredag 12. august 2011

Halvbra halvmaraton på Vinger

På samme måten som en optimist vil si at et glass er halvfullt og en pessimist ser at samme glass er halvtomt, har jeg valget mellom å vurdere årets andre skogshalvmaraton som enten a) halvbra etter den trøblete sommeren med halvdårlige legger eller b) halvdårlig fordi det var min dårligste halvmaratontid på Kongsvinger av fem forsøk.
  

Start- og målområdet på den intime skistadion ved Sæter Gård.

Jeg velger som den evige optimist a) og sier dermed at det var halvbra med 23. plass totalt og 3. plass i klassen på 1.31.31. Grunnen til at jeg er "rimelig godt fornøyd" med pers feil vei, er følelsen underveis og ikke minst at leggene tålte julingen de fikk i nedoverløpingen mot slutten. Pulsen viste at jeg greide å presse bra hele vegen - løypeprofilen tatt i betraktning. Snittet i en og en halv time ble akkurat 90 % av maks., og med over en time i sone 4 må det da bli utbytte av slikt? Jeg merket også at jeg hadde mer styrke i lårene enn vanlig i de tøffe kneikene. Jeg ble liggende i ingen-manns-land fra toppen halvveis, men greide å holde stillingen og til og med plukke et par kjenninger på siste halvdel. At jeg greide å holde mine to meget pålitelige målestokker i klassen, Tore og Frode, bak meg var jo heller slett ikke halvdårlig.    

John Henry Strupstad imponerte med lekende lett løping i skogen.
            
Likevel må jeg si meg skuffet over tiden som jeg subjektivt syntes ikke stod i stil med innsatsen jeg la ned. Det betyr kort og godt at jeg ikke er bedre akkurat nå. Km-tidene har nok til og med vært bedre på andre runden på et par av de helmaraton-løpene jeg har lyktes med på Kongsvinger. Jeg løp f.eks. de to rundene på 1.35 og 1.36 i fjor! Ikke kan jeg finne trøst i at alle andre sleit i den litt råe og varme lufta heller, siden det ble notert både rekorder og topptider av de beste. Her er sammenliknings-grunnlaget når det gjelder mine halvmaratonløp på Kongsvinger:


År   Tid       Pl.-totalt.  Pl.-kl.
1998 1:25:58   17 av 106    3 av 11
2001 1:28:09   14 av 114    5 av 13
2004 1:27:41   10 av  91    2 av 16
2005 1:25:31    8 av  72    1 av  6
2006 1:30:46   17 av  86    3 av  5
2011 1:31:31   23 av 157    3 av 11

På pallen for 13. gang i Kongsvinger Maraton, men klart slått av suverene Wiktor Berg og Kjell Frantzbråten.
          
  
Kongsvinger Maraton var helt uavhegig av egen prestasjon igjen en meget hyggelig opplevelse. Faktisk min 14. etter akkurat samme kjente og kjære mal: Koselig atmosfære, glimrende forpleining, masse kjente og kjære løps-kollegaer og -arrangører og ikke minst "godt og varmt  vær".

Fordelen med å løpe halv i stedet for å hel er også at jeg får bedre tid til det sosiale før og etter løpet, og at jeg får kondis-reportasjen min litt mer interessant med mer actionbilder. Her er resultatet av den prestasjonen:
             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar