mandag 7. juli 2014

Back to basic-styrketrening

Sjusjøen - Mitt treningsstudio første halvdel av juli.
Juni gikk langt fra etter planen og da er det vel logisk å gjøre noen med planen? Med unntak av et (nesten) godkjent Birkebeinerløp, ble de andre konkurransene sørgelige greier.

Jumpers kneet mitt ble ikke kurert av trykkbølgebehandlingen selv om løpetreningen ble kraftig redusert. Kombinert med eksentrisk styrketrening ble løpesettet stadig mer haltende. I ettertid er det lett å se at tusenvis av repetisjoner på å tåle å gi etter uten  ikke "ta seg sammen", vil gjøre seg utslag i et haltende løpesteg. Jeg har gjort samme øvelse på begge bein, men styrken var opplagt forskjellig i utgangspunktet.

Siden midten av april, altså i to og en halv måned, har jeg (med noen få unntak) kjørt daglige eksentriske øvelser på skråbrett, 3 x 15 repetisjoner med økende belastning fra 0 til 25 kg som beskrevet i bloggen 18. april: Ingen dårlig aprilspøk. Det har blitt ca. 10 timer og 2300 repetisjoner på to og en halv måned uten noen framgang. Da er min vurdering at jeg har  prøvd lenge nok.

Bilder fra fotturen fra Prøva til Lyngen fredag 4. juli:
Toppen av Lyngkampen
Ski-abstinenser seks uker etter at sesongen ble avsluttet 17. mai.
Mye snø i igjen på baksida av Akselvorda - 1050 moh.
Dagens rasteplass - Steinhytta ved Lyngkampen på akkurat 1000 moh.
Umiddelbart etter det siste løpet ved  Femunden var saken ganske klar. Styrken må prioriteres, og nå er det ikke tid til mer eksperimentering, Dermed er det tilbake til tradisjonelle styrkeøvelser og fram igjen med sykkelslangen og balanseputa. Jeg ble nemlig frarådet å kjøre konsentriske styrkeøvelser mens jeg tok de fire trykkbølgebehandligene med en ukes mellomrom i juni.

Den første uka på fjellet har det blitt daglige økter med styrke kombinert med lange gåturer og et par skikkelig "Estil-økter" i myra. Styrken skal tilbake samtidig som løpetreninga vil foregå helt uten intervaller eller konnkurransepreg. Kjerneøkta i uka blir langturen som må økes gradvis  utover i måneden til drøye tre timer. Ellers blir vekt på variasjon med sykkel, rulleski og lange fotturer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar