mandag 16. november 2015

God følelse tross dårlig tid på Jessheim

Rett etter start på Jessheim. (Foto: Christopher Huuse)
Etter å ha kjent veldig godt etter ble det en halvmaraton på asfalt på meg likevel i år. Jessheim Vintermaraton var den selvfølgelige sesong-avslutningen for meg i 17 år på rad fra 1996 til 2012, men de to siste årene har jeg av gode grunner glimret med mitt fravær på Romerike i midten av november.

Løpet ble for tre år siden flyttet til nye flotte Jessheim Idrettspark og går nå i en sentrumsnær kvartmaratonløype i stedet for den i gamle halvmaratonløypa "langt ute på landet". Jeg løp fire runder i deler av den nye løypa i 2012, men da i motsatt retning. I år var det kun halvmaraton som var aktuelt, siden det primære var å få bekreftet at knærne tåler et lenger løp på asfalten igjen. Etter et ganske så dypt dykk i historikken min kom jeg opp med at forrige halvmaraton på svart underlag var i Fredrikstadløpet tidlig i april i 2013.

Det var helt topp løpsvær på søndag med sol, vindstille og 4-5 varmegrader. Likevel var det skummelt glatt på noen skyggefulle steder etter nattens frost. Det var nok klart verre for maratonløperne som startet klokka 11, mens vi som startet to timer senere faktisk merket det mest på slutten av den siste runden. Særlig i den nest siste svingen før stadion var det mange som hadde det for travelt og fikk med seg noen skrubbsår hjem fra Jessheim.

Jeg visste ikke helt hva jeg kunne håpe på tidsmessig denne gangen. Alle tidligere halvmaratontider var langt utenfor rekkevidde og jeg løp mer på følelsen enn skjemaet. Sånn for spenningens skyld hadde jeg halvannen time i bakhodet, men jeg var mest opptatt av å kjenne på hvordan kroppen og spesielt knærne agerte underveis. Jeg satset på maks demping med Hooka Clifton til tross for at de er skumle på glatt underlag. Det gikk helt greit, men merkelig nok fikk jeg plagsomt vondt under den høyre tåballen ganske tidlig. Det tror jeg skyldes oppbyggingen i forfoten snarere enn det uvante underlaget, siden jeg hadde samme problemet med et annet Hooka-par også på grus og sti i sommer.

I den grad jeg greide å glemme klokka, syntes jeg løpet gikk tålelig bra til "comeback" å være. Jeg ble ikke spesielt kroppslig sliten, men steget ble som i alle de kortere løpene jeg har vært med på i høst, gradvis borte. Etter "fint følge" på førsterunden som ble gjort unna på 44.40, ble det tynnere rundt meg da jeg somlet litt på den andre drikkestasjonen. Så langt gikk det jo foran skjema, og 10 km-skiltet ble passert på 42.15 - faktisk bare marginalt bak det "raskeste" jeg har løpt på mila på to og et halvt år. Likevel skjønte jeg at 1.30 ikke var mulig med bare 20 sekunder å gå på etter første halvdel.

Uten noen kjente målestokker på hele den siste runden etter at Dorte m.fl. sa takk for følget før stadion, prøvde jeg å fokusere på teknikken og variere fotisettet pga. smertene under høyre beinet. Jeg nådde igjen noen yngre løpere, og selv om det kom noen "slengere" bakfra, følte jeg at jeg holdt stilen. Tida viste imidlertid at det gikk over to minutter saktere på andre halvdel og jeg mistet fem plasser totalt - men holdt 7. plassen av 22 i klassen. Ingen sprekk, bare et resultat av manglende løpsstyrke i beina over tid. Og aller viktigst: Knærne, som alltid er litt ømme når startskuddet går, var mjuke og smertefrie da målstreken ble passert!
Ikke noe å si på verken  følelsen eller stilen ved målgang. (Foto: Christopher Huuse)
I utgangspunktet er ikke 1.31.40 en halvmaratontid jeg er fornøyd med, men følelsen av å kunne ligge å presse jevnt bra på 91 % av maks. i halvannen time uten å føle seg sliten er et signal på at skrotten er i bra trim. Løping er en veldig real idrett siden jeg ikke kan skylde på verken forhold, utstyr eller feilslått taktikk. Det er det jeg er god for pr. 15.11.2015. Punktum.

Det gode følelsen etter det som kan betraktes både som en debut og avslutning, ble aller mest styrket av å ta del i miljøet og treffe mange av de gamle, gode løperkompisene igjen. Det er langt fram til dem ennå, men Jessheim Vintermaraton styrket meg i troen at det går sakte men sikkert framover igjen.

I skrivende stund laver snøen ned og tvinger unektelig tankene direkte over på en ny sesong - og da utgjør ikke sviktende steg og spenst så stort handikap.....
Reportasje med resultater og bilder på kondis.no:

RESULTATER HALVMARATON: M 55-59
Pls 
Navn
Klubb/Lag/Bedrift
Off.Tid
Bak
1
Trond Olav Berg (NOR)
BØLER IF FRIIDRETT
01:21:13
+00:00
2
Lars Sverdrup-Thygeson (NOR)
HØVIK IF/HØVIK JOGG
01:23:43
+02:30
3
Rune Eriksen (NOR)
RYGGEJOGGEN
01:24:25
+03:12
4
Sturla Throndsen (NOR)
ULL/KISA FRIIDRETT
01:27:18
+06:05
5
Pål Simonsen (NOR)
ROMERIKE ULTRALØPERKL
01:27:25
+06:12
6
Arvid Supphellen (NOR)
FJÆRLAND IL
01:28:57
+07:44
7
Rolf Bakken (NOR)
FIK ORION
01:31:40
+10:27
8
Leif Damsgård (NOR)
FFI BIL
01:33:41
+12:28
9
Knut Magne Furuheim (NOR)
FREDRIKSTAD IF
01:35:22
+14:09
10
Thor Wiig (NOR)
RAGDE EIENDOM AS
01:36:35
+15:22
11
Nils-Henrik Von Der Fehr (NOR)
HURDAL IL
01:36:56
+15:43
12
Sten Dagfinn Hallås (NOR)
NAV HMS O/A
01:42:45
+21:32
13
Jan Petter Engelund (NOR)
HAMARPOST
01:43:04
+21:51
14
Steinar Helgen (NOR)
LABIL
01:43:40
+22:27
15
Ketil Stølen (NOR)
SINTEF
01:46:09
+24:56
16
Stein Bidne (NOR)
01:46:23
+25:10
17
Svein Hansen (NOR)
SK RYE
01:50:37
+29:24
18
Nils Oddvar Skaga (NOR)
KFUM KAMERATENE
01:53:21
+32:08
19
Reidar Sollie (NOR)
KORSVOLL
02:05:09
+43:56
20
Per Arstein (NOR)
KRAGERØ KOMMUNE
02:07:52
+46:39
21
Jostein Mamen (NOR)
02:08:16
+47:03
22
Ove Aastorp (NOR)
02:18:24
+57:11

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar