søndag 31. januar 2016

Budsjettering med Birken-overskudd


Opplevelser som her i Øyerfjellet søndag gir overskudd.
Etter å ha gått med dundrende underskudd i regnskapet medio mars i fjor, har jeg prøvd å legge en plan om overskudd i første kvartal denne gangen. Dilemmaet mitt er at jeg blir så rik av opplevelser gjennom trening og ikke minst konkurranser at det er vanskelig å holde igjen på investeringene i treningsbanken.

Fokuset de neste to månedene blir å unngå og bli for hissig på grøten. Det er når jeg kjenner at formen er stigende at det ofte blir for mye av det gode. Jeg har nå lagt en konkurranseplan med en uke av (partall) og en uke på (oddetall) - med startnummer. Det bare ble sånn nå når jeg endelig fikk sett nøye på terminlista. Det ble noen harde prioriteringer, men drømmen om godfølelsen medio mars er verdt det.

Jan Erik, kanskje i sitt livs form, er en ekstra motivasjonsfaktor for vinterens seriøse moro. 
Kranglete knær gjør det lettere å nedprioritere løpinga og Snøkuten i vinter. Jeg vil nok delta for å få godkjent karusell, men det blir nok ikke med med full gass. Jeg vil også kjøre et helt annet opplegg de to siste ukene fram mot Birken. Vasaloppet kommer jeg endelig å ta stilling til når værprognosene er relativt sikre, dvs. den siste uka. Jeg er foreløpig ikke påmeldt, men siden jeg allerede har sikret meg led 2 gjennom Trysil-Knut rennet og stakinga er i framgang, er det nok store sjanser for at jeg prøver meg igjen etter at jeg stod over i fjor.

Hvis det blir Mora-tur, er det ikke så lurt med så mange sprell de to påfølgende ukene. HalvBirken og StafettBirken får nok gå uten meg i år, og jeg skal nok greie å stå over et prestisjeoppgjør eller to i hodelyktrennene i Hernes også. Målet forherliger middelet, er det vel noe som heter?

Jeg har ambisjoner om å prøve meg på Hafjell Ski Marathon i år - kanskje i fristil?
Vinterens konkurranseplan inneholder også noen andre harde prioriteringer. Ved å konkurrere annenhver helg må det nødvendigvis bli noen av de fine, lokale turrennene som må kuttes ut. Jeg var også trigget av å prøve meg på den reale manndomsprøven fra Gjøvik til Oslo, Pendlerløpet på 135 km den 6. februar. Jeg føler at det kommer litt tidlig på i den litt forsinka vinteren også for mitt vedkommende, så det får bli et annet år. Apropos manndomsprøve: I år skal jeg nøye meg med 90 km i min faste sesongavslutning fra Venabygd til Sjusjøen.

Under har jeg uthevet de rennene som jeg prioriterer i vinter. De andre er mer "listefyll" i den forstand at jeg ser på de som mer usikre og ikke noe jeg vil legge så mye annet i enn god trening. På gjensyn i sporet!

Min terminliste vinteren 2016:
Dag Dato Arrangement Sted Distanse
Lør 9. jan. Skeikampenrennet Skeikampen 27
Ons 20. jan. Klubbrenn Hernes 7
Lør 23. jan. Trysil-Knut rennet         Flishøgda 37
Ons 3. feb. Nymorunden Varden 13
Lør 6. feb. Stenfjellrunden Gåsbu 42
Ons 10. feb. Nymorunden Hernes 13
Man 15. feb. Ørtjernrunden Stavåsen 16
Søn 21. feb. Hafjell Skimaraton Hafjell 44
Ons 2. mar. Nymorunden (fristil) Hernes 16
Søn 6. mar. Vasaloppet Sälen-Mora 90
Ons 9. mar. Nymorunden Hernes 13
Lør 19. mar. Birkebeinerrennet             Rena-Lillehammer 54
Tirs 22. mar. Narkuten Narbuvoll-Tufsingdalen 21
Tors 24. mar. Egebergrennet (fristil) Hodalen-Tolga 23
Lør 2. apr. Troll Ski  Marathon Venabygd-Sjusjøen 90
Ons 6. apr. Klubbmesterskap Hernes  13






















































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar