tirsdag 19. juli 2016

Ny trasé for Birkebeinerrittet fra Sjusjøen

Som nok de aller fleste deltakerne i Birkebeinerrittet 2016 har fått med seg, blir det gjort de største endringene i traséen siden 2000 da løypa ble forlenget med 6 km. I år blir løypa 6 km kortere igjen pga. to større omlegginger.

Den første endringen kommer etter ca 30 km mellom Bjønnåsen og Nysætra. Her kan du se Hans Arve Byenstuens video fra hele strekninge, publiset 20. juni:



Den andre justeringen i år kommer etter ca. 65 km mellom Sjusjøen langrennsarena og Avskåkelia. Her vil rittet gå hovedsaklig i renn-traséen på en ny opparbeidet grusveg i 3 meters bredde. Arbeidet er nå (medio juli) praktisk talt ferdig, og jeg tok med meg fetter Jan Erik (og mobilkamera) på en prøvetur i rolig tempo. Under får du et inntrykk av den nye strekket i form av bilder og en liten video. Traséen virker foreløpig noe løs å sykle på, men i løpet av de to-tre ukene arbeidet har pågått, har det første partiet begynte å sette seg.

Videosnutt fra den andre bakken etter Nordsetervegen, ca. 2 km etter stadion på Sjusjøen:

Vi fikk forøvrig opplyst fra en som jobbet på anlegget (og som selv skal sykle BB-rittet) at dette blir det permanente toppdekket, men at hele den anlagte vegen på 4,7 km vil bli kjørt med valse til slutt. Målt med GPS-klokke er den gamle traséen på asfalt og skogsbilveg 7,8 km, så her er det altså snakk om en forkorting på ca. 3 km. Jeg har imidlertid skjønt at det blir matstasjon inne på langrennsarenaen, slik at det vil bli en en ekstra sving på ca. 600 m før rytterne får nylagt grus under dekkene. Endring i lengde på Sjusjøen vil da i år bli på ganske nøyaktig 2,5 km. Hvor mye det vil bety i tid skal jeg ikke gjette på, men snittfarten vil i alle fall bli lavere enn på asfalten.

Nøkkeldata (fra kulverten under Sjusjøvegen til kryss gammel trasé etter Svartbekken i Askåkelia):
Lengde: 4,7 km, Høydeforskjell:  230 meter, Gjennomsnittlig helling: 4 %

PS! For Strava-brukere er det allerede laget et segment "Ny birken trase", men det er bare på 1,6 km mellom Sjusjøen Langrennarena og Nordsetervegen. Der er allerede KOM-en nede i 3.16 (30,4 km/t). Undertegnede har løpt igjennom og laget et løpssegment her: "Nye BB-traséen". Selv kommer jeg imidlertid til å bruke denne strekningen "motstrøms" til bl.a elghufs, skigang og bakkeintervaller på beina når den har satt seg. Sykkelsegmentet "Ny BB-ritt-trasé" er laget under foto-trillen med fetter'n så jeg regner med at den blir "pyntet litt på" før 27. august....

Til Birkebeinerrittet 2017 vil det forøvrig bli opparbeidet ytterligere 2 km grusveg fra toppen av Storåsen til langrennsarenaen slik at trafikken på Sjusjøen kan gå som normalt den siste helga i august.

Ny Birkebeineritt-trasé meter for meter:
Etter 1 km på asfalt ned fra Storåsen må farten kraftig ned før svingen til venstre inn til arenaen ved Sjusjøtunet.

Etter en kjapp sving innom matstasjonen starter den nye traséen ved passering under Sjusjøvegen. 
Her ved den gamle matstasjonen under BB-rennet vil det nok bli folksomt under BB-rittet i år og jeg tipper at også jeg er på plass - med kamera.
Etter 800 m forlater rytterne skitraséen og tar til venstre inn på eksisterende hytteveg (Ringvegen) i knapt 200 meter.
Så tas det til høyre i neste vegkryss.
Her krysses skitraséen på bred grusveg før det svinges til venstre ned bakken.
Ritt-løypa er her lagt i den relativt nye lysløypa som går i en kurve og er slakere enn BB-løypa - men her vil det gå unna!
Nordsetervegen passeres etter vel 1,5 km. Pass opp for sau (og trafikk) under trening/testing i traséen! 
Det stikker opp noen potensielle punkteringspunkter som vi regner med blir fjernet før tusenvis av BB-ryttere slippes løs 26. og 27. august.
Etter en kurve også fryktet med slitne bein på vinterføre, forlates skitraséen og følger den gamle løpstraséen som nå brukes under UltraBirken og Birken Fjellmaraton.
Så er det igjen gammel grus under dekkene i 200 m. Skiltet er gammelt men stemmer nok ganske bra også for rittet.
Så svinges til venstre utpå bred og fast skitrasé hvor det også er i ferd med å bli lagt på et mer forutsigbart underlag.
Så går der virkelig unna over den nye kulverten i Kvanndalsvegen.
Ned mot den gamle BB-bakken er det bløt grunn og det gjøres en grundig jobb med fiberduk og grus fra Åstadalen. 
Jan Erik med Birkebeinerbakken, nå bare kalt Monsterbakken, i bakgrunnen.
Etter å tatt til venstre fra BB-løypa følges en fast og fin jordveg hvor også ultra- og maratonløperne får bedre underlag.(Jer er i skrivende stund usikker på om denne også blir gruset)
Så etter 500 m på etablert skogsbilveg, svinger årets BB-ryttere inn på kjente trakter i Avskåkelia. God tur videre!
Se også oppdatering på forholdene i mitt innlegg 5. august: Topp toppdekke i den nye BB-rittraséen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar