fredag 15. september 2017

På lekende dugnad for Right to Play

Runfie med Jimmy og Thora Ingeborg på Stangebrua hører med. 
Torsdag hadde Jimmy "The Runner" Vika sin 18. av 20 etapper á 42195 m på Hamar som ledd i Right To Play's innsamlingsaksjon "202020" hvor han som daglig leder i organisasjonen løper 20 maraton på 20 dager i Norges 19 fylker + Svalbard til inntekt for å bedre jenters skolehverdag i Midt-Østen (Libanon, Jordan og de palestinske områdene).

Som lærer og løper og med litt kjennskap til både Jimmy og prosjektansvarlig Thora Ingeborg var det ikke bare naturlig men helt selvfølgelig å støtte prosjektet med samtidig å gjøre det jeg liker aller best. Samtidig fikk jeg oppdatert meg selv på hva organisasjonen jobber med. Jeg må innrømme at jeg tidligere ikke visste så mye om Right To Play enn at det var noe Johann Olav Koss var sentral i. Jeg hadde vel en anelse om at det dreide seg om å bedre barns hverdag i utviklingsland. Nå har jeg skjønt at det gjøres ved å fokusere på to ting: Lærerne og skolemiljøet. Ikke spesielt fjernt fra min hverdag det heller.....

Dessuten identifiserer jeg meg med alt som har med det å leke å gjøre. I tillegg til å leke inn holdninger, kunnskaper og ferdigheter rent profesjonelt, har jeg først som godt voksen utviklet en livsfilosofi som i stor grad går ut på å leke. Jeg vet jo at noen ser rart på en i overmoden alder som driver på slik som jeg gjør, men det er jo akkurat "right to play" som gjelder for meg også. Jeg leker idrettsutøver hver eneste dag, ofte sammen med lagt yngre - og har usannsynlig stor glede av det. Så da kan alle som ikke har skjønt bare synes hva de vil om "en gammel gubbe som flyr rundt i underbuksa."

Jimmy og Thora Ingeborg på veg tilbake til Johann Olav Koss' lekestue i 1994.
Jeg har tidligere vært med som medløper i et par skikkelige langløpsprosjekter og forventet nesten å se et vrak av en overambisiøs km-samler etter 75 mil på beina. Men den gang ei! På min første runde møtte jeg en opplagt Jimmy med en like blid Thora Ingeborg i fint driv i den 4,4 km lange tur-retur-løypa i finværet fra Vikingskipet over Stangebrua til Bekkelaget. Riktig nok i kjapp gange for første gang på dag18, men allerede på oppløpssida før jeg rakk å ta min planlagte 1/3-maraton. Flere lokale seigmenn gikk "all-in" i  løpedugnaden og gjennomførte en hel maraton for saken. Det kaller jeg godt jobba, og det er jo antall runder som utløser kroner fra sponsorene. Hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde planlagt å leke NM-deltaker på halvmaraton på lørdag hadde det nok blitt tredobbel distanse på meg også.

Ronny var dobbelt så leken som meg og gjorde unna seks runder.
Det fortjener opplagt bilde foran presseveggen for begge.
En muskel på innsiden av kneet hadde sagt ifra såpass at Jimmy fant det klokt å roe ned tempoet slik at "sjarmøretappen" i Oslo kan løpes på lørdag. Med dekning av etappen "live" på NRK's distriktsending og mange kjente ute i løypa, ble det fortjent oppmerksomhet om prosjektet også i fylke nr. 18. Før selve finalen under BMW Oslo Maraton står  Akershus-etappen for tur på Kolbotn fredag ettermiddag. Da er det bare heie hvis du er i Vika dvs. på Rådhusplassen når en formidabel prestasjonen fullbyrdes under løperfesten lørdag. Ikke bare drømme og snakke om om det - men gjøre det!  Respekt, Jimmy!


PS! 54 personer løp til sammen 181 runder på Hamar på torsdag. 




Instagram: #jmmytherunner #202020
Facebook: 202020
NRK Østnytt: Maratonmannen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar