fredag 19. januar 2018

Vinterens fristelser


Foto: Budor.no
Det er vel ikke akkurat "fake news" at 2018 så langt har vært en drøm for oss som tagger instabildene med #denkaldefinetida eller #denhvitefinetida - eller gjerne begge deler. Pudderesnø-alarmen har flimret over ruta - ikke tv-ruta - men vindusruta i dagevis i strekk. Snømåking har vært en fryd selv om det har blitt to styrkeøkter som ikke var tatt med verken i tids- eller treningssplanen.

Jeg skal ikke romantisere for mye og erte på meg de som har har strømtilførsel som et svensk blinklys (funkar - funkar inte), men jeg må bare innrømme at det har vært en smule nostalgisk de siste kveldene når jeg har måttet tråkke meg løype i løssnøen og bøye meg ned under portaler lagd av trær som har gitt etter  for snømengdene. At #stakelell ikke har blitt brukt riktig så flittig brukt her i gården pga. løse og tråe forhold for så være. Like sikkert som at det blir sen vår hvis skaran bærer en voksen mann St.Hansaften, blir det nok holke og stakeføre denne vinteren også. Den tid - den sorg!

Ingen uvanlig snødybde i år!
Oppkjøringen til vinterens fristelser på terminlista, har for øvrig ikke helt gått etter planen. Forrige fristelse, Budorrennet, ble for fristende selv med en påbegynt influensa. Resultatet ble en uke uten trening, men forrige helg var det jo NM på ski på Gåsbu så da var det var bare kondis.no som ble litt skadelidende av min formsvikt. Nå er jeg ikke sikker på om det har vært så veldig negativt ellers heller, siden det nok var på tide med litt "naturlig periodisering" i treninga. Spesielt merkes det at hamstringene mine hadde godt av noen dager helt i ro. Fortsatt er det litt gruff i systemet, men ikke verre enn at det er på'n igjen denne helga med Furnesåsen Rundt på lørdag.

Jeg har selvsagt sjekket historikken og funnet ut at sist det ble logger "sjuk" i treningsdagboka var i 2014, så statistisk sett så var de to dagene jeg måtte skulke jobben pga. sjukdom forrige uke de to siste før jeg går av pensjon. Såpass tro må man ha til statistikk - og egen helse!

Ingen planlagte konkurranser gikk uten Bakkerolfen selv om jeg hadde tenkt å kute Snøkuten den andre tirsdagen i januar. Da ble det imidlertid for kaldt i Veldre slik at det ikke ble noe løp på tid. Eneste bekymringen er at det er er bare to løp igjen og jeg mangler tre løp på å få godkjent en ny karusell. Det blir vanskelig å unngå at statistikken med 20 år på rad i Snøkuten  ryker.

Vinteren er ennå ung og jeg har veldig mye å glede meg til, siden det neppe blir noen problemer med avslysninger av lokale skirenn. Så langt ser konkurranse-planen min ser ut:


Konkurranseplan - Rolf vinteren 2018:
Dato
Arrangement
Idrett
Idrett
30.12.2017
Romjulsrennet Sjusjøen
Ski-klassisk
23 km
06.01.2018
Budorrennet
Ski-klassisk
38 km
15.01.2018
Klubbrenn Strandbygda IL
Ski-klassisk
4 km
20.01.2018
Furnesåsen Rundt
Ski-klassisk
21 km
24.01.2018
Klubbrenn Hernes IL
Ski-fri teknikk
10 km
27.01.2018
Trysil-Knut rennet
Ski-klassisk
40 km
06.02.2018
Snøkuten - Glestadrunden        
Løp
7,4 km
07.02.2018
Klubbrenn Hernes IL
Ski-klassisk
10 km
14.02.2018
Klubbrenn Hernes IL
Ski-fri teknikk
10 km
17.02.2018
Trysil Skimaraton
Ski-klassisk
42 km
25.02.2018
Hafjell Skimaraton
Ski-fri teknikk
44 km
02.03.2018
Nattvasan
Ski-fri teknikk
90 km
06.03.2018
Snøkuten - Kaashagarunden        
Løp
6,9 km
10.03.2018
Landsmøteløpet - Kondis
løp
5 km
17.03.2018
Birkebeinerennet
Ski-klassisk
54 km

Jeg har noen flere fristelser i kikkerten også, men i utgangspunktet tar jeg sikte på å få med meg disse 15 konkurransene. De to hovedmålene er som for de fleste i mars, men det blir garantert noen skirenn etter Birken også....

I alle fall sesongens største eventyr for Jan Erik og meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar