torsdag 5. mai 2016

Kurs i skadeforbyggende løping

Spesielt etter en lengre skadeperioden kan det være nyttig med en gjennomgang av egen løpsteknikk. Med noen viktige prinsipper samt studie av egen teknikk, kan veien til skadefri løping bli kortere. For undertegnede har knærne vært problemet helst siden to meniskoperasjoner for tre år siden. Med først jumpers knee i høyre kne og nå diagnosen patellofemoralt smertesyndrom (fremre knesmerter) i begge knær, var det klart at noe måtte gjøres med treningen.

Ganske så beleilig ble jeg invitert til et løpekurs, Enhance Running ("Forberdende løping"), som er designet for å bidra til å identifisere og korrigere feil i løpeteknikk som kan sette ekstra stress på områder som knær, rygg og legger. En halvannen times kurs i skadeforbyggende løping inkludert video av egen teknikk viste deg å gi mange nyttige input for undertegnede. Kurset innholder drilløvelser i sju punkter til "sikker og lett løping":
  1. Holdning.
  2. Fotisett.
  3. Vinkel.
  4. Fotpendel.
  5. Kneløft.
  6. Frekvens.
  7. Armsving.

Video av min egen løpsteknikk - Terningen 16.04.2016:

Utfra analyse av videoen i etterkant, fikk jeg tilbakemelding om å jobbe litt ekstra med følgende punkter:
  1. Holdning: Løft blikket litt, og få hodet opp “over skuldrene”, ikke foran. 
  2. Fotisett: Prøv å få foten mer under kroppen, så reduserer du bremsekreftene.
  3. Armsving: For optimal energi og minimere kroppsrotasjon lønner det seg å få litt mer bøy i albuen på høyre side. 
Jeg har i hele min aktive løpskarriere vært klar over den overdrevne armbruken på høyre side. Gjennom dette kurset fikk jeg en mulig forklaring på den uhensiktsmessige bevegelsen, nemlig mangel på strekk i hofta på venstre side. Dette gjør at jeg må bruke litt ekstra energi med motsatt arm for å kontre. Første steg for å jobbe med dette er øvelser som spesifikt sikter seg inn på fremside hofte og hoftestabilisering.

Kursholder og kiropraktor Yngve Rogstadkjærnet ga meg til slutt råd om ikke å gjøre altfor mange endringer med én gang. Jeg har opparbeidet meg en del kompensasjoner over lengre tid som gjør at jeg tross alt kan løpe langt, så hvis jeg begynner å endre på alt på en gang kan det føre med seg flere problemer enn det forebygger. I første omgang har jeg grepet fatt i akkurat dette med stabilisering og tøyning av hofta. Etter bare en måned tids er følelsen absolutt at det går riktig veg. Som i mange andre sammenhenger er det imidlertid viktig "å skynde seg langsomt".

Enhance Running Norge på Facebook

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar