fredag 1. august 2014

Juli med jumpers og digital overtrening

13. mai skrev jeg på bloggen: "Senere utover sommeren må jeg opp i 10 mil i uka på beina for å ha grunnlag for å gjennomføre høstens to store mål..."

Nå er juli måned gått og det ble godt og vel 13 mil løping - på hele måneden. Det høres bortimot ut som 75% reduksjon i forhold til planen, men likevel er nok ikke grunnlaget så verst. Statistikk er en enkel måte å ljuge troverdig på ved bare å plukke ut de tallene som passer. Jeg skal ikke bortforklare at Jumperskaden har tvunget meg i kne bokstavelig talt, i forhold til løpetreninga, men det har som vanlig ikke vært noe å si på ferieaktiviteten. Bare fjorårets juli med ferskfiksa menisk overgår årets ferieinnsats. Derfor skal jeg la surving over egne skavanker ligge i denne omgang og heller fokusere på at grunnlaget i alle fall er intakt - om det så er er høyst uklart hva det skal "brukes til"....

I tillegg til å ha gjennomført ganske nøyaktig to timer daglig trening helt uten fridager i juli, har jeg loggført det firedobbelte (!). Det er nemlig ikke til underslå at jeg er vel så ivrig til å loggføre treninga som å gjennomføre den. Med så mange digitale treningdagbøker tilgjengelig på nett, er det mye å kose seg med for en freak på området: Garmin Connect/Training Center, Endomondo, Strava og "gamle gode" STÅ-PÅ. Alle har sine styrker og svakheter, men her er statusen for juli 2014 i alle fire dvs. egentlig fem verktøyene (Garmin Training Center lagres lokalt, mens Garmin Connect er nettbasert):

Garmin Strava Endomondo Stå-På
Økter: 25 25 36 42
Km: 574 574 585 623
Timer: 44 44 53 63

Forklaring til de til dels store forskjellene:
All utholdenhetstrening blir registrert med min Garmin 610 på armen (eller sykkelstyret) og lastes automatisk opp på pc-en til både Garmin Training Center, Garmin Connect og Strava når jeg legger fra meg klokka. Training Center har jeg lagret økter lokalt på siden 2007, mens Garmin Connect har jeg brukt systematisk siden jeg begynte å blogge om konkurransene mine i 2009. I disse dager har forøvrig Garmin Connect gjennomgått en betydelig oppgradering som jeg ennå ikke har fått tatt i bruk ennå.


Endomondo har jeg brukt et par år mest for de sosiale mulighetene, mens jeg er ganske fersk Strava-bruker. Sistnevnte har vel vært et førstevalg for syklister i mange år, tror jeg. Jeg må innrømme at jeg som har en relativt godt utviklet sans for konkurranser, først og fremst har blitt litt fascinert av alle segmentene som dukker opp langs rutene og som gjør det mulig å sammenlikne mine tider med proffenes.


Jeg har til tross for automatiske opplastninger fortsatt med å legge inn all trening manuelt i "veteranen" STÅ-PÅ. Grunnen er enkel og grei at jeg da har all historikk samlet helt tilbake til da jeg startet med systematisk kondisjonstrening i 1994. Diagrammene funker ikke, men de tabulariske rapportene gir meg fortsatt den beste oversikten. Det er også bare her jeg konsekvent fører all annen trening, i hovedsak styrke- og bevegelighetstrening, som altså er grunnen til at jeg får mye større totaler enn på de GPS-baserte dagbøkene.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar