mandag 8. januar 2018

Det er lov å bruke hue!

Lørdag var det klart for sesongens første ordentlig lange turrenn og seedingsrenn for både Birken og Vasan, Budorrennet. Erfaringene fra i fjor på samme tid og sted tilsa at jeg ikke skulle drive å vingle før start om jeg skulle stake eller ikke. Det ble etter mye om og men staking på trå ski i fjor, derfor hadde jeg bestemt meg kvelden i forveien for å stake i år også -  med bedre grunnlag og glattere ski....

Mye av greia med staking sitter i hue. Det bare å bestemme seg og ikke tenke på alternativet. Denne gangen endret rammbetingelsene seg og minnet meg på at det fortsatt er lurt å bruke hue. Selv om vi ikke merket det i det hele tatt i start- og målområdet, blåste det 11 m/s dvs. liten kuling på Hedmarksvidda før start. Kombinert med den lette nysnøen som hadde kommet den siste tida, ble det vurdert som uforsvarlig å slippe løperne ut i åpent lende på vidda. Det skulle derfor benyttes en 9 km lang reservetrasé nedi skogen mellom skistadion og alpinanlegget som skulle gås fire ganger.  Kjedeligere med opp og ned-løype, men helt sikkert det beste mtp. forholdene. Jeg var ikke oppå vidda på lørdag, men tviler vel på om det hadde vært noe spor å se mellom Gitvola og Brumund.

Frisk og rask før start!
Med 3 km sammenhengende motbakke i starten på hver runde, ble det klart mer krevende å stake selv om 4 x 150 høydemeter ikke tilsa flere totalt sett. Dessuten ville det garantert bli ganske opphakket av ekspertene som #stakerlell. Da flere sterkere stakere enn meg, bl.a. reisekompis Rune, vurderte staking for vel krevende under de rådende forhold, koblet jeg inn hue og endret strategi etter ankomst på stadion. Dermed stilte jeg til start med samme ski og festesmøring som på Sjusjøen en uke tidligere. Ordentlig blåføre for andre uka på rad - og slik kan det kan godt fortsette utover vinteren for min del.

Sist helg tvilte jeg på om stavtakene var faste nok og valgte å gå med "stakestavene" som er 2,5 cm lenger (150 cm) enn de vanlige klassisk stavene og med større trinser. På Budor gikk  jeg med de vanlige klassiske stavene med små trinser. Ikke spesielt rutinert, kan jeg slå fast i ettertid. Det ble løst, og jeg valgte derfor det minst brukte og kanskje litt tråere  sporet helt til venstre oppover på de tre siste rundene. Problemet ble likevel at jeg ble veldig stiv nederst i ryggen, trolig pga. av at jeg ble gående uvant foroverbøyd.

En hel annen sak var at hvis jeg virkelig hadde brukt hue, så hadde jeg ikke stilt til start i det hele tatt. På veg hjem fra jobb på fredag merket jeg en begynnende kløe i halsen. På lørdag morgen konstaterte jeg at det det ikke var blitt noe verre, og at det nok bare satt helt øverst i halsen og ikke var til noe hinder for pusten når jeg kom i gang på oppvarminga. Jeg hadde jo minst to andre alternativer til å bli hjemme. Jeg kunne valgt halvdistansen på to runder, og jeg hadde jo en unik mulighet til å få dekket rennet i rundløypa hvis jeg bare hadde nøyd meg med å være Kondis-reportere....

Må innrømme jeg hadde lyst til å ta denne retningen ved 3. vending, men hue mitt var med - og da er DNF aldri aktuelt.

Gjennomføringen av rennet er det ikke så mye å legge vekt på med det utgangspunktet jeg hadde. Jeg vet ikke hvor mye basseluskene hindret meg, men med ti slag over vanlig hvilepuls døgnet i forveien er det jo mulig å skjønne at noe er i gjære.... Det gikk overraskende mye tyngre å komme seg opp for hver runde og jeg raste bakover etter en vel optimistisk startposisjon. De to siste rundene gikk knapt raskere en rolig langturfart. Utviklingen var rimelig lineær siden gps-en viste at jeg brukte akkurat et minutt mer for hver runde og endte opp med 3.33 blank på rennet jeg målte til 37,5 km. Totalt sett ble jeg faktisk et stykke innenfor beste halvdel totalt med 183. plass av 450 som fullførte (og 533 startende på den lengste distansen) og premiert med 10. plass av 31. i mål (men 38 startende) i M55-59 år. Hvordan det hadde gått hvis jeg hadde staket, blir helt hypotetisk, men en ting er sikkert: Det hadde i alle fall ikke gått raskere...

Så ble det ikke noe elg på  meg i år heller, selv om kjerringa krever det hver gang det er noe matnyttig å hente.
Det var ikke så lagt unna denne gangen - hvis jeg hadde sluppet den siste runden, vel og merke. 
TOPP-20 M55-59 ÅR:




REPORTASJE MED MASSE BILDER PÅ KONDIS.NO:
KLARE VINNERE, REKORD OG MANNEFALL I BUDORRENNET







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar