onsdag 6. januar 2021

Honnør til en gammel slitt en

Det er ikke 60-åringen jeg har i tankene, men en gammel slitt skidress av 1997-årgang som fortjener litt oppmerksomhet.

Adventstiden med luke-åpning og lue-opptelling avslørte vel at jeg ikke har noen utpreget bruk-og-kast-mentalitet i klesveien. Du har sikkert noe selv i skapet som du bare ikke kan kaste? Skidressen jeg tok mitt aller første merke i Birken med i 1998 er et slikt klenodium. 

Tre år før kjøpte jeg min første "kondom-dress" til min første konkurranse-sesongen på ski siden jeg skulle debutere i Birken. Det var en lyseblå Swix hel dress som jeg dessverre ikke har noen bilder av. (Det ble veldig få selfier på den tiden, må du vite....) Det var imidlertid samme dress som landslaget brukte under VM i  Falun i 1993, men da i rød utgave selvsagt.

Før 1998-sesongen eller kanskje det var på tampen av 1997-sesongen så skaffet jeg meg min første todelte skidress, og siden det har det blitt bare det. Veldig praktisk når en har nervene i helspenn før skirenn, fant jeg ut.

Den ble sikkert kjøpt på salg siden det var B-utgaven når det gjelder farge. Bjørn Dæhlie og co gikk selvsagt i rødt under VM i Trondheim som bildet under er hentet fra. 

Bjørn Dæhlie i VM 1997

Jeg har som med luer tatt en opptelling og funnet ut at jeg har hatt fire dresser etter 97-utgaven, og min Hernes-dress fra Trimtex er den jeg har brukt aller mest de siste årene. I jula ble det den liggende igjen hjemme så da var det den gode gamle 97-årgangen som ble brukt daglig på den tidagers høydesamlingen på Sjusjøen. Min gode gamle, mørkeblå er imidlertid den som fortsatt sitter aller best. Dessuten bruker jeg bare unntaksvis overtrekk over buksa med den. De nyere dressene blåser det tvers i gjennom i forhold. Jeg har slitt noen små hull på det ene kneet, men neimen om jeg sjal kaste den før den detter av av seg  selv.

Det er lite bilder fra "hovedpersonens glansdager" (1998 --->), men her kommer litt bilde-mimring en trofast sliter verdig:

På Birkenstart på Rena i 1998

Kald påske på Sjusjøen i 2006


Juleferietur på Budor i 2009

Påsketur med Frode på Sjusjøen i 2014

Sjusjøen Fri 2016

Tidligtur til Pellestova med Arild og Jørgen i 2017

Romjulsrennet med Jan Erik i 2017

Romjulstest med Gunnar på Sjusjøen i 2020

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar