tirsdag 23. februar 2010

10-årsjubileum i Trysil Skimaraton

Lørdag deltok jeg i mitt tiende Trysil Skimarton (av 11 arrangerte). Faktisk er det Trond Olsen fra Trysil og jeg som har flest løp i TSM. Det var bikkjekaldt det året jeg ikke fikk anledning til å delta, og jeg har ellers hatt hele spekteret av vær- og føreforhold på disse ti årene. Årets renn ble også minneverdig pga. mye vær og rekordmange deltakere.

Jeg lastet opp Saaben med "Team Andersen", Kjell Arild, Hege, Tonje og Magnus, og dro avgårde i full forvissning om at det ville bli et skirenn av det kjølige slaget. - 15 på Østby og -19 og vind på toppen førte til en kortere og lettere løype enn de obligatoriske 42 kilometerne. Helt riktig avgjørelse, selv om "min del" av løypa var fjernet. Mye staking på trått føre favoriserer ikke akkurat meg som gjør det best når jeg får bruke beina og motoren.

Bildet: Snekker'n med kledelig snørrbart etter målgang

Litt halvveis oppvarmimg med dertil treg start - selv om jeg hadde stilt meg opp i første rekke. Tull! Jg vet alt for godt at jeg er en utpreget "slow starter"! Etter et par km jeg var ajour med snekker Andersen som trodde jeg hadde hatt trøbbel i starten... Deretter jobbet jeg meg varm og stadig framover og fikk etter hvert heng på en gruppe som staket akkurat hardt nok til at jeg greide å henge med. Vi fikk med oss en snau km av favorittpartiet mitt før vending ved den andre matstasjonen, og jeg benyttet anledning til å tråkke til og la følget bak meg. Tilbake var det, som ventet, hardt å henge med på stakinga selv på bakskinene. Med litt hissig diagonal inni mellom på myrene, ble det ikke så verst til slutt likevel. Jeg blir faktisk ikke helt "ferdig" i skuldre eller armer, men det er bare ikke kraft nok der. Tore, sjefen på Ø-sporten, var den siste som kom bakfra i "strafferunden "i lysløypa og fikk meg til å ta ut litt ekstra. Pretsisjetap til tross, trolig ny årsbeste når det gjelder staking. Totalt var nok forrige helgs Berserenn bedre resultatmessig, men det var også en mer passende løypa for Bakkerolfen anno 2010.

Fasit: 6. plass i klassen av 35, og nr. 73 totalt av de 421 som fullførte. 18 minutter etter vinneren er 3-5 minutter for mye i forhold til gammel standard, men en ny  trivelig tur til Trysil Skimaraton.

Etter en lengre seanse med premiutdeling, fotografering og koselig kåsering med kjente konkurrenter, var Saaben, Team Andersen, Bakkerolfen og bra med premier på veg hematt til nesten like februar-kalde Elverum.

Aller mest fornøyd hadde Tonje grunn til å være som ble belønnet med 1. premie i klassen og KM-gull i juniorklassen. Sjef-smører'n var imidletid like henrykt etter å ha smurt skeine til en kretsmester.....
Bildet: Tonje, stolt langdistanse-kretsmester i KJ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar