onsdag 3. februar 2010

Pigg med pigger i Snøkuten

Ja, pigger under skoene var en fordel, spesielt nederst i den 9,5 km lange Nordhagarunden som jeg og bare ti andre stilte på i kveld. Litt i kaldeste laget, men da startskuddet smalt ofret jeg verken vær eller føre en tanke. Jeg sa til meg selv det samme som Harald alltid sier i Camp Senkveld: "Jeg har en rimelig god følelse!" Det var fullt fokus på oppgaven, som det så høytidelig heter. Og denne gang ble jeg rett før start tildelt en ekstra oppgave. Per, Snøkut-kongen fra den andre sida av Mjøsa som er minst like avhengig av denne månedlige utskeielsen i Veldre, "was back in running-buisness" og erklærte duell. Jeg hadde bange anelser om utfallet, men den refleksvesten virket som en lysende gulrot rett foran meg - for ei stund. Herlig type som viser en fantastisk takknemlighet for i det hele tatt å være i stand til å delta etter sin nesten fatale sykkelulykke i fjor. Der har vi andre noe å lære, og jeg har i alle fall fått satt mitt bagatellmessige armbrudd i perspektiv.

Bildet: Per etter en av sine mange seire i Snøkuten.

Mitt eget løp var slett ikke så verst. Jeg var rimelig pigg helt inn, selv om jeg mistet Per av synet rett etter den siste nedoverbakken fire km før mål. Med litt mer konkurransetrening ser jeg lyst på resten av vinteren. Dette var med unntak av mine to korte, krampeaktige utblåsninge i Stangehallen for ei drøy uke siden, tross alt min første ordentlige konkurranse siden Jessheim Vintermaraton midt i november. Det var også debuten i 50-årsklassen i Snøkuten, og selv om den samme Per snøt meg for seieren med ett minutts margin, må jeg gi meg selv godkjent.

Nå er jeg mer enn spent på hva det som er av muskler i overkroppen har å bidra med under årets første turrenn på Gåsbu på lørdag. Herlig å være med igjen er det uansett. Det er liten trøst å lese resultater og plassere seg inn på lista hvis, ifremt, i fall en hadde deltatt. Det er noe å annet å bevise for seg selv at en faktisk er i stand til å prestere det en mener å være god for. Ikke bare si det - men gjøre det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar