mandag 26. april 2010

Andre boller i Sentrumsløpet

Overskriften henspeiler på at det var mye som ble annerledes i Sentrumsløpet i år. Det skal jeg komme tilbake til, men det aller hyggeligste først:

Via Facebook fikk jeg en oppfording av en tidligere elev og nesten-nabo på Søbakken, Mari Minsaas, om at jeg måtte stikke bortom Universitetsplassen hvis jeg skulle løpe Sentrumsløpet i år. Hun skulle selge boller der, så jeg svarte på min vanlige sleivete måte at jeg bestiller to stk. til kl 1500.

Med god tid i forkant av løpet kunne jeg ikke vente til etter løpet med å hilse på min livate disippel fra tre år på ungdomsskolen. Det ble tid til en hyggelig prat, kaffe - og bolle. Et artig gjensyn etter åtte år, med mimring om mattetimer osv.  Når en gammel klasstyrer (og matte-/gym-lærer) møter tidligere håpefulle, blir en jo alltid litt nysgjerring å hva de driver med. Mari styrer med United Bakeries utsalg på Karl Johan, et bakeri som klinger godt i ørene på en som er frelst på både konditori- og  kondis-varer. Ja, ja, så var kanskje ikke mattetimene bortkastet likevel, Mari!  

Etter løpet var ikke lysten på de gode, allerde prøvesmakte bollene mindre, og uten tanke på at jeg skulle smiske meg til to gratis boller ble jeg møtt av et blidt fjes og en medfølgende kreativ reservasjon av 2 stk boller til "Rolf Joggebakken" som jeg tror den kreative, unge damen kalte meg også for 8 - 10 år siden. Morsomt minne, og  de kjempebollene smakte fortreffelig. Herved er anbefalingen gitt hvis du spankulerer (eller jogger) langs Karl Johan: Stikk innom United Bakeries i Paleet og unn deg en premie! 

Mari hadde ikke glemt gammel-lærer'n sin og da ble Joggebakken/Bakkerolfen glad!

Andre boller i Sentrumsløpet 2010? Javisst:
* Nesten dobbelt så mange løpere som ifjor!
* Pers plasseringsmessig med 7. plass av 216 løpere i M 50-54 år!
* Beste prosentvis plassering totalt (3,6 %) med 184. plass av 5047!
* Ikke på 37-tallet i år (38.01) slik som i 10 av mine tidligere 13 løp!
* Lørdagsløp og en herlig hotell-weekend med fruen!¨

Selve løpet var også en positiv opplevelse, både med tanke på den fantastiske rammen og egen prestasjon. Allerede under oppvarmingen sammen med Bjørn føltes det lett. Jeg var også ute i god tid for å sikre meg en god utgangsposisjon i pulje 2. Jeg oppdaget likevel for seint at selv om jeg stod foran oppmerkinga der den (alt for) store pulja fra 36 - 49 minutter (!) skulle stå,  var jeg omgitt av løpere som pratet om 45 minutter. Ja, ja, kanskje det går greit i starten og jeg i stedet kan lure noen på oppløpet med en sein starttid, tenkte jeg på mitt vanlige optimistiske vis.

Det stemte - nesten siden jeg ikke passerte mer enn 2-3 sekunder over 4 blank på den første kilometeren. Etter en litt for slow start var jeg i fri flyt etter å ha passert Slottet, og oppturen var i gang! Jeg plukket tålmodig løpere fram til jeg hadde hadde funnet "riktig" felt i Frognerparken, og begynte å få trua på at dette kunne bli dagen med stor D. Motivasjonen ved å passere Tim, Svein Arne, Trond Inge, Steinar og flere andre gode målesstokker er stor, og passering 5 km på 18.40 er perfekt. Det flyter lett og følelsen av at jeg følger pulja også oppover i Bygdøy Allé er herlig. Jeg må jobbe litt, men kan lett rulle forbi hver gang det bikker litt utover igjen. Greier å overbevise meg selv om at det skal være mulig å løpe raskere på de siste 5 i denne løypa, og fortsetter et jevnt fint sig. Ser for meg lav 37, men misser opptil flere km-skilt og gir blaffen i flere egen-sekunderinger. På oppløpet er det mye futt igjen og jeg greier å slå om og kommer foran OSI-singletten til Mari Johanna Brox som kom tilbake i "strafferunden" på Youngstorget. Motiverte meg med at hun slo meg med over 20 minutter på 95 km i Troll Ski Marathon for fjorten dager siden. Både seig og rimelig kjapp jente, gitt!

Litt skuffet over klokka som jeg (dessverre) hadde trykket helt riktig av på 38.01 i det jeg passerte mål uten at jeg føte at jeg fikk tatt ut riktig alt. Vel, vel, litt forbannet på den upålitelige oppmerkinga på siste halvdel, slo jeg meg til ro med at følelsen hadde vært helt topp, selv om min 14 år gamle Sentrumsløp-statistikk fikk en ny liten sprekk. Jeg hadde nemlig på følgende statistisk grunnlag nærmest garantert en tid mellom 37.14 og 37.43:

27.04.1997    10,0    0:37:42
26.04.1998    10,0    0:37:31
02.05.1999    10,0    0:37:25
30.04.2000    10,0    0:38:27
29.04.2001    10,0    0:37:19
21.04.2002    10,0    0:37:14
04.05.2003    10,0    0:36:24
02.05.2004    10,0    0:37:34
24.04.2005    10,0    0:37:34
07.05.2006    10,0    0:37:43
29.04.2007      9,9    0:36:58
(Tilsvarer 37.14 på 10,0 km)
27.04.2008    10,0    0:38:09
03.05.2009    10,0    0:37:42
24.04.2010    10,0    0:38:01

Jeg følte meg nok langt lettere enn danne froskemannen i Sentrumsløpet 2010!

2 kommentarer:

  1. Grattis med solid løp!

    Litt pussig at vi har trukket frem de samme navngitte løperne som vi passerte...av tusenvis...

    Ikke fullt så fornøyd med at jeg ikke klarte å innhente deg - tok kun inn halvparten av forspranget ditt halvveis...

    Synd at vi ikke klarte 37-tallet, selv om i hvertfall du reelt sett klarte det, siden løypen var litt for lang...

    SvarSlett
  2. Vi har nok en del felles kjente som målestokk for egen prestasjon, ja. Ville ikke vært fornøyd med 38+ før løpet, men følelsen var så god umderveis - og så var det dette med løypelengden, da. Har sjekket en del mellomtider, og det ser ut som "alle" har brukt rundt et halvt minutt eller mer på andre halvdel. Mener bestemt at jeg har hatt negativ spilt i denne løypa før. Skal sjekke det på noen gamle km-tider.

    SvarSlett