søndag 2. januar 2011

Svingende juleferie

Da er det på høy tid med en statusrapport for de siste 14 dagene av 2010. Jeg kommer forhåpentligvis tilbake med en liten oppsummering av hele året ganske snart, samt håp, tanker og planer i lange baner for 2011. I motsetning til med treningsarbeidet er jeg litt av et skippertaksmenneske når det gjelder mange andre ting - også bloggskriving. Når jeg har god tid og kunne ha skrevet fyldige rapporter, skjer det ingen ting. Når det hoper seg opp på jobben, privaten, nettjobben og jeg samtidig skal sette inn støtet også på treningsfronten, da rekker jeg det meste. Best under press?

Overskriften på innlegget henleder kanskje dine tanker på at jeg har brukt høytidens festmuligheter til virkelig å svinge meg på dansegulvet. Da kjenner du nok ikke Bakkerolfen godt nok! Svingene har nok heller med form og trening og gjøre - selv om jeg også har svingt litt på glasset i moderat monn.

Innledningen på juleferien ble ikke den beste mht. treningen. Nest siste skoledag var det nemlig prestisjeoppgjør på håndballbanen mot et utvalg av skolens  10. klassinger. Snakk om "Rolf gjør ting han ikke kan"- opplegg. Klisjeen "best uten ball" - særlig med klister på - kunne ikke passet bedre. Altså mase løping med 100 % innsats stort sett til ingen nytte - og med en ømmere og ømmere akilles utover i andre omgang. Bytte ut? Selvsagt ikke aktuelt med 600 elever på tribunen. Dessuten hadde ikke lærenes All-Star- (eller kanskje heller Old-Star)-lag mer enn én innbytter så det var bare å stå på til "the bitter end". Tapet tok jeg forsåvidt med fatning, men verre var det at høyre leggen ikke var god i overgangen til akilles.


EUS All Star Team Handball 2010.

Et annet hensyn som måtte tas i treninga i jula var temperaturen. Jeg fikk under de rådende forhold den fiffige idéen at det burde være mulig å kjøre doble (korte) økter hele juleferien. Det greide jeg faktisk i ti dager, men så sprakk opplegget helt på tampen av ferien. Det er vel et definisjonspørsmål hva som kan kalles ei treningsøkt, men ved å ta en tur nedom Brå-sterken i kjelleren i kveldingen kunne jeg loggføre to økter hver dag det ikke ble to turer ut på ski eller på beina. Temperaturen har altså med ikke hemmet meg nevneverdig. Korte løpeturer har gått greit , men stivheten nederst i leggen har vært der og begrenset det til annenhver dag helt uten kvalitet. Et par planlagte turbo-økter i Stangehallen kunne jeg bare glemme.

Skitreninga har gått som planlagt - fram til årets siste hødepunkt: Romjulsrennet på Sjusjøen 6. juledag. Jeg hadde på forhånd litt lyst til å gå Gåsburennet 3. juledag også, men merket  treningsmengden den siste uka og droppet fornuftig nok å sikre meg en ny sisteplass i seniorklassen.

Dagen før rennet på Sjusjøen kom imidleritid årets første (!) akutte formsvikt (les: sjukdom). Til tross for at jeg aldri har vært så godt påkledd i hele vinter, frøs jeg under testing av løypa dagen før Romjulsrennet. Vel hjemme på Fjellstua var det bare å krabbe til køys med bange anelser. Turrennet ble i dobbelt forstand hardt å følge bak kameraet. Allerde dagen etter - etter 24 timer i bingen - hadde imidlertid immunforsvaret gjort jobben. Jeg kunne selvfølgelig ikke dy meg og var igjennom halve Romjulsrenntraséen på drøye tre kvarter med langturpuls.  Trolig var gliden noe bedre enn dagen før, men det var ikke til å unngå å sammenlikne med tidene til gutta i M 51-55 år. Konkurranseinnstinktet har det aldri vært noe å si på selv om den 57. konkurransen i 2010 gikk fløyten.

"Her skulle je ha vøri, Ka'l!" - på start på Romjulsrennet 2010.

For å understreke gleden av å bli kvitt den "langvarige" influensaen som satt i kroppen i halvannet døgn, MÅTTE jeg avslutte året på anstendig vis - med en løpetur. Jeg kunne med glede konstatere at leggen var mye bedre. Den korte pausen hadde gjort godt, og jeg hadde det ikke vært for at kalkun og andre godsaker ventet, kunne jeg bannet på at jeg kunne ha løpt til neste år! Helt herlig og kjenne at etter en (bitte-liten) nedtur smaker oppturen ekstra godt! Ha et sprekt nytt år, folkens - og stell godt med immunforsvaret!

Typisk scenario på Sjusjøen ved inngangen til 2011: Lite snø gjør at biler og skiløpere må ferdes på samme grunn som her hvor Ringvegen krysser Birkebeinerløypa og lysløypa.

Kroksjøbrua 1. nyttårsdag.

Glimrende forhold for kiterne på Kroksjøen som visste å utnytte den luftige inngangen til 2011.

Loggført trening i desember:
Ballspill:  0,5 t
Beveglighet: 0,2 t
Løp: 16,0 t - 169,5 km
Ski-fri-teknikk: 7,6 t - 94 km
Ski-klassisk:  12,1 t - 164, 1 km
Spinning:  0,8 t - 20,0 km
Styrke: 2,1 t
Sum: 39,2 t - 444,6 km

Fullstendige månedsrapporter i STÅ-PÅ



Godt nytt år, godtfolk! Jeg håper vi møtes i toppform i 2011!

1 kommentar:

  1. GODT NYTT ÅR!
    Artig reportasje, skjønner at det er flere som driver variert trening om dagen. Synd med Romjulsrennet. For egen del har jeg enda ikke testet skiene på Sjusjøen, men jeg forstår at det fortsatt er litt sparsomt med snø... Men nå er det snart på tide!

    SvarSlett