mandag 9. april 2012

Toppen av påskefrihet!

For meg er påske synomymt med skiturer, masse rolige skiturer - uansett føre. Fjorårets nederlag da skiene bare måtte gi opp kampen i 1000 meters høyde langfredag, føltes helt feil. I år fikk vi sommertemperaturer de 14 siste dagene før påske, og jeg fryktet reprise. Det ble det heldigvis ikke noe av. På fjellet ble det alle muligheters påske i stedet. Skareføret har holdt hele dagen og minnet meg om kreative og halsbrekkende aktiviteter i barndommen. På Sjusjøen har løypekjørerene naturlig nok ikke hatt påskeferie, og sammen med kuldegradene har de sørget for blåvoksføre for meg hele uka. I tillegg har vi utnyttet mulighetene til både gå- og løpeturer på tvers av veier, løyper og vann. Vårkåte syklister har også sust omkring med en smil om munnen i det (neste) helhvite terrenget. Helt herlig, og vel på det nærmeste toppen av påskefrihet?
          
Påske er også tiden da jeg skal "bruke opp" siste rest av skiform. Det har jeg ikke greid i år! T-touren min med tre planlagt turrenn i Tørberget, Tufsingdalen og Tolga, ble til to. Narkuten hjemme i T-dalen ble droppet pga. at det bare ble et minirenn, og det ble lagt inn tre ekstra dager på Sjusjøen i stedet. Skisesongen vil dessuten bli forlenget med Troll Ski Marathon lørdag etter påske, og har gitt meg mer enn nok motivasjon til å holde på skiformen en stund til. I skrivende stund laver snøen ned på Sjusjøen, og vil nok sørge for at det blir lettere å smøre skiene enn i Birken (?) - fire uker etter.

Palmesøndag stilte jeg til start på Munksjøen og gjorde unna mila til Tørberget under gode forhold på 25.50. Det holdt bare til 10. plass i "Racerklassen, klart slått av Otto med 46 sekunder og av  vinneren Harald Nyberg med 2.22.
           
Munksjørennet er "offisiell flaggdag" i Tørberget og sammen med klubbmesterskapet skjærtorsdag en viktig påskebegivenhet i Brenden-bygda.

        

        REPORTASJE OG BILDER FRA MUNKSJØRENNET

Påskens sportslige høydepunkt var utvilsomt Egebergrennet skjærtorsdag. Rennet gikk i oginaltraséen takket være stor dugnadsinnsats i startområdet i Hodalen. For min del er den lange seige stigningen opp mot fjellet idéell for å få brukt motoren uten at manglende teknikk gjør så stort utslag. Problemet er bare at jeg er for treig i den litt trange utgangen, slik at det tar litt tid før jeg kommer meg forbi og får opp turtallet - så også i år. Jeg ble gående bak i køen til traséen briet seg ut over skogbandet, men derfra og inn fikk jeg jobbet bra. Motvinden oppe på fjellet var merkbar, og drivsnøen sørget også for at det ble mye padling på flatene. Jeg har over hodet ikke trent kvalitet i fristil i vinter, og merket godt at jeg er for svak i skyvene i dobbeltdans. Litt synd jeg ikke greide å tett luka til den lille gruppa rett foran slik at jeg hadde hatt noen rygger og gjemme meg bak, men skiene fungerte i alle fall brukbart i den tørre snøen sammenliknet med andre. Mot mål på Tolga går det slakt utfor på skogbilveger, og selv om det var lite snø ved siden av løypa var det ingen fare på ferde i 40 og 50 km/t. Her kom typisk nok først en gammel skolekamerat, Hans Boye, og "stjal" 2. plassen i klassen. Så  nede på Sætersgård kom Dyrhaug senior og sørget for at det ble delt 3. plass i klassen på meg etter at jeg faktisk greide å slå om på det raske oppløpet.

Målgang som vekker minner på Sætergård idrettplass på Tolga hvor jeg var nærmeste nabo som ungdomsskoleelv og internatboer i tre år fra 1973-76. Den gang gikk det mest i fotball for Tolgas småguttelag på den samme arenaen. 

 
Ola Berget (til venstre) var alt for god og Hans Boye Skogstad var litt for god for meg i M51-60 i årets utgave av Egeberg'n.

Eliten preget i Egebergrennet også i år. Her er de klare vinnerne, Niklas Dyrhaug og Astrid Øyre Slind, med fanget fullt av premier.

        
  
Under et kvarter etter vinneren, Niklas Dyrhaug, var jeg totalt sett godt fornøyd med etter 23 km skøyting. Nå slapp årets gjennombrudd i norsk herrelangrenn å gå helt i kjelleren for å ta hjem seieren i Egeberg'n, men også sammenliknet med de mange unge, lovende løperne som deltok gjorde jeg en god figur. Trolig årets beste skirenn av meg - i "feil" teknikk. Det minner meg igjen om at det er et "barneskirenn for voksne" som heter Skarverennet som jeg ikke har fått somlet meg til å delta i ennå. Kanskje det kan bli Skarven-debut neste år hvis jeg bare husker å melde meg på før det er fullt igjen, da. Eller kanskje det er noen som har en ledig billett til årets renn 21. april?
      
Påskens 10 dager i trenings-timer og -km:
 
Aktivitet Økter Timer Km
     
Ski-klas.: 7   13  196
Ski-fri:   4    5   87
Løp/tur:   5    6   51

Totalt:   16   24  334
     


Påskeaften ble det skaratur på beina "over skog og hei". Her er Bjørg på toppen av skitrekket på Nordseter. 

Ikke mye å utsette på påsken med slik "after-ski/run" i solveggen på Fjellstua!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar