mandag 26. august 2013

Mens jeg venter på vinteren

Mandag 2. sept. melder jeg flytting !
Sommeren er på hell og jeg har i sterk kontrast til overskriften akkurat tilbragt nok en herlig helg med sommertemperatur på fjellet. Etter å ha innsett realitetene og kaset alle planer for løpesesongen 2013 langt til skogs, er det mulig å se framover - og se med litt komisk syn på årets "periodisering". Nå dreier det seg utelukkende om å forberede seg til vinteren som ikke kan komme tidlig nok for meg i år.

Denne sommersesongen har gått i en berg og dal-bane med to måneders sykluser. Mai og juni gikk med til og finne ut av kneproblemet og ble en eneste nedtur. Juli og august var satt av til opptrening og ga først en stor opptur - fulgt av en enda større nedtur da menisken ikke tålte progresjonen. Mandag 2. september blir det et nytt inngrep med påfølgende to måneders opptrening. Dermed vil det bli november før jeg kan komme i gang med løpetrening igjen. Da er sesongen i praksis over, og vinteren forhåpentligvis i full gang på fjellet.

Som i første forsøk på å fikse menisken, er det heldigvis fullt mulig å holde bra trøkk med alternativ trening. Sykkelsesongen er jo på hell, og jeg må innrømme at jeg er mer motivert for å trene på rulleski enn å sykle. Når jeg også greier å få mye bedre kvalitet på rulleski, har valget vært enkelt. Sammen med styrketrening har det vært redningen når endorfin-abstinensene har vært på det kraftigste de siste tre ukene hvor løping igjen har vært umulig.

Siden Berlin Marathon vil forbli en fjern drøm enda et år, kan både rulleskikarusellen på hjemmebane, veteranmesterskap i Sørkedalen, treningsamlinger på Sjusjøen  og skitunnelen i Torsby bli erstatninger utover høsten. Forberedelsene til skisesongen har ironisk nok aldri vært bedre. Hittil har jeg deltatt i tre karuselløp på rulleski, og alle tre torsdagene har jeg vist framgang fra tidligere år -  og om to måneder er det nok skiføre på Sjusjøen.....

En uke etter den første operasjonen midt i ferien skrev jeg:
"Min første tanke er at det jammen er bra jeg har ferie. Jeg tror ikke jeg hadde rukket å følge opp den treningen som er forventet i en vanlig hverdag - eller det er kanskje derfor en kan få sykemelding etter en operasjonen ...."
     

Denne gangen må jeg krype til korset og belaste Elverum kommune med min første sykemelding på 26 år. Jeg kommer ikke til å ta noen sjanser og tar nok to uker fri som er standard etter kneatroskopi. Hadde jeg hadde teoriundervisning kunne jeg sikkert unngått det, men med utelukkende kroppsøving på timeplanen  er det fort gjort å glemme seg å gjøre noe dumt. Tabbekvoten er oppbrukt for i år, og jeg har absolutt en ambisjon om at årets to siste måneder skal preges av noe annet enn skadeprat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar