tirsdag 3. september 2013

Øving gjør mester!

En blir som regel god i det en øver tilstrekkelig på. Om ikke øving bokstavelig talt gjør mester, så finner jeg i alle fall trøst i at jeg har gjort til dels store framskritt på rulleski i sommer. Selv om det er lenge til det gjelder å være i form på ski, vil det ikke være noe drawback å stille med flere ganger så mange mil på asfalten i forhold til tidligere år. Ved utgangen av august har jeg allerede passerte det dobbelte av antall mil på rulleski i forhold til tidligere toppnotering i 2004. Med ca. 45 timer og 70 mil hittil, vil det kanskje doble seg før jeg kommer på snø.

Nå har jeg aldri drevet spesielt systematisk trening på rulleski tidligere, så det skulle bare mangle at mer enn dobling av mengden skulle gjøre utslag på tester. Jeg har tidligere nesten bare deltatt i de relativt korte karuselløpene som fantasten Kjell Nystuen har arrangert her i Elverum i august og september hvert av de 11 siste årene. Det er i hovedsak korte løp i flate, og lette traséer. Hittil i år har det også blitt fire slike opptredener med startnummer både foran og bak - alle med personlige bestenoteringer på akkurat samme par ski.

Det siste er jo nokså avgjørende da det er utrolig stor forskjell på rullemotstanden på de skiene deltakerne stiller med. Toerhjulene på mine Swenor Tristar begynner å bli så slitt at de skrubber nedpå asfalten ved den minste dump, og må nok snart byttes. Jeg har også et par av IDT Classic med visst nok samme type hjul som jeg bruker til intervalltrening. De er en halv kilo tyngre, men meget retningstabile og dermed lettere å føre ved diagonalgang i de bratteste motbakkene. Siden kneet mitt har tålt det, har jeg med hensikt gått mye diagonal for å få opp pulsen. Siden det er det eneste jeg får til av skikkelig kvalitetstrening nå når jeg ikke kan løpe, må jeg innrømme at jeg er tilfreds bare ved høre min egen tunge pust i bakkene på Sjusjøen eller i Hernes .

Siden konkurranseabstinensen er til å ta og føle på, har jeg kjørt jevnlige tester fra Mesnali til Storåsen. 400 høydemeter på  8  km gir først og fremst kjærkommen tid i sone 3 og 4 som skrotten min ikke akkurat er overbelastet med i sommer. De tre siste årene har jeg kjørt testen fem ganger og brukt mellom 39.30 og 40.30 opp. De to siste gangene i slutten av august har jeg notert hhv. sub-38 og sub-37 minutter med litt lavere gjennomsnitt puls enn før. To og et halvt minutts forbedring på 40 minutter skulle vel tilsvare nesten et kvarter på Birken - eller ? Nei da, så enkelt er det ikke, men det er da lov å håpe på framgang.

Den siste gangen fikk starten for Storåstesten ved skiltet i Mesnali, mens de
sammenliknbare tidene er tatt fra krysset med Sørmessenvegen  500 meter lenger oppe. 
Målet på overgangen fra asfalten til grusveg på Storåsen.


August måned ble som juli "mot normalt" hva treningsformer angår etter at menisken begynte å krangle igjen fem dager ut i måneden - men ganske normal hva mengde angår:


Aktivitet Timer Km
Beveglighet     0,2     0,0
Løping   2,0   18,2
Rulleski 12,1 206,4
Styrke 11,9     0,0
Sykling   5,2 121,5
Tur   7,2   38,0
Sum: 38,6 384,1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar