mandag 14. oktober 2013

Helt herlig høstferie!

Høstferievær alá 2013: Knallblå himmel, sol og vindstille.
Her fra fredagens utsikt fra Lunkefjell mot Nordseter
Mulig jeg begynner å få gammelmodige tendenser, men etter denne høstferieuka må også jeg prate om været. Det har jo vært en aldeles strålende sommer - og høsten har ikke vært mye dårligere. Med flott vær i uka før høstferien her i Hedmark, var tanken at finværet var "oppbrukt" før det var vår tur i uke 41. Men nei, da: Sol, frostfritt og med unntak av torsdagens sure nordavind, også vindstille i fjellet. Helt herlig! Med framgang med sjumilsteg mht. trening blir det ikke noe problem å belage seg på et par måneder med trening på kalde og mørke høstkvelder.

Første helga ble brukt til treningsamling på Sjusjøen i litt varierende vær, men resten av uka har det altså vært drømmeforhold. Jeg var litt spent på hvordan kneet ville takle sjokkbehandlingen i og med at det ble tre dager med løping. Selv om jeg ble usannsynlig støl etter søndagens langtur, gikk det seg fort til igjen - bokstavelig talt. Mandag var det godt med bare et par timers rolig fottur, men ellers har det vært bra trøkk på rulleskiøktene tirsdag, torsdag og lørdag. Jeg har fortsatt litt hevelse i kneet og har fornuftig nok ikke provosert det unødvendig etter forrige helgs sjokkbehandling. Det har blitt tre rolige fjellturer med Bjørg i tillegg til en moderat økt 4 x 4 minutter med staver.

Arnfinn brannhytte på Natrudstilen er nyoppusset og ble flittig besøkt av unge og gamle begge de to høstferieukene. Vaflene og kanelbollene kan herved anbefales på det varmeste - spesielt etter en rask opptur fra skisenteret.
Utsikt nordover mot Sjusjøen fra Natrudstilen.
Baris i buff i + 16  på fjellet lørdag!
Uka ble avsluttende på best tenkelige vis søndag med en ny sosial langtur på beina sammen med hardhausen Frode Holst som også har vært gjennom en meniskoperasjon i sommer. Turen gikk i pratetempo i eksakt samme halvmaratonrunde som under treningssamlingen sist søndag - og til og med i akkurat samme tempo. Det store forskjellen var beina mine som var verken støle eller vonde etterpå. Riktig nok tok vi det med ro i nedtrappingen fra Sollifjell og Mostefjell, men ellers glemte jeg helt at jeg løp slakt nedover fra Snørvillen, Gjestbodåsen og Storåsen. Da er det nok snart mulig å øke farten på mjuke, herlig stier hjemme på Løvbergsmoen. Det har jeg ventet på siden tidlig i vår!

Ellers blir det fokus på rulleski så lenge forholdene tillater det. Det jo godt hende at jeg kan gå rett over fra tørr asfalt til skiføre over natta på mine trakter Neste gang jeg har anledning til å ta meg en tur til Sjusjøen blir i november, og da ligger trolig løypene "mine" alt klare - i alle fall på kunstsnøen på Natrudstilen hvor det er World Cup i skiskyting 15. - 17.11. Og første helg i desember blir det en ny stor World Cup-helg med både, hopp, kombinert og ikke minst langrenn på Lillehammer og Sjusjøen. Det må en jo bare få med seg.

Torsdag i høstferien ble årets 3. rulleskitur fra Lillehammer sykehus opp på Sjusjøen unnagjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar