torsdag 31. oktober 2013

Sommersesongen avsluttet


Elverumstrim-troikaen Tore,Gunnar og Svein Erik i kjent stil!
Denne siste uka i oktober har blitt brukt til et par sesongavslutninger. For egen del har ikke det vært så mye å feire, men det er alltid hyggelig og sosialt med en sammenkomst for å markere og hedre de som fortjener det. Samtidig som jeg går og tripper etter å ta fatt på vintersesongen håper jeg nå også at skadesesongen definitivt er over.

Mandag var det FIK Orion og Elverumstrimmen som feiret seg selv etter en meget vellykket sesong. De 15 mandagsløpene har som sommeren og høsten forøvrig, vært strålende med flere deltakere enn på nærmere 20 år. 365 unge og gamle har registrert seg, og 165 fikk sine synlige bevis for godkjent karuselldeltakelse på avslutningen i den svære kantina på Elvis som nesten var helt "mætt". Mett i magen ble nok også de fleste som kunne forsyne seg boller, brus og kaffe.

I tillegg til karusellsuksess kan klubben min se tilbake på en strålende sesong sportslig sett. Ja, framgangen, spesielt til de unge mannlige sprinterne har vakt oppsikt i hele friidretts-Norge. Som toppen av kransekaka kunne orionere og alle friidrettsvenner i Elverum juble etter at kommunestyret endelig vedtok å starte byggingen av et fullverdig friidrettsanlegg ved Terningen Arena. Det kommer til å få stor betydning for rekrutteringen og gir mulighet som vi aldri har hatt før.

Det var de unge som var i flertall også blant "Elverumststrim-eliten" som har deltatt på alle årets løp.
Onsdag stakk jeg en liten tur innom Møteplassen på Folkvang for å avhente Ti på topp-premien min. Også det trimtilbudet har hatt rekord-deltakelse i år, og er nok en veldig god motivasjon for mange til å ta seg noen ekstraturer i skog og mark. Jeg trenger for såvidt ikke noe spark bak for å overvinne dørstokkmila, men jeg har likevel hatt stor glede av opplegget i sommer da jeg var tvunget til å trene alternativt.
Bakkerolfen 17. juli: Topp med ti-dagers ti-på topp

Også i vinter var Ti på topp-opplegget et påskudd for å gjøre noe litt utenom det vanlige en dag i vinterferien:
       
Bakkerolfen 19. februar: Ti(rsdag) på Topp i Elverum 

Jeg har i løpet av 2013 tatt alle de 25 Ti på topp-postene, og 12 av disse var faktisk på steder som jeg aldri har besøkt tidligere i mine nesten 35 år som elverumsing. Og jeg har da vært utenfor stuedøra så vidt før om årene også.... Jeg håper at de dyktige arrangørene med Anita Østerhagen i spissen finner fram til noen nye, spennende steder til vinteren også.

Selv om de to lavterskeltilbudene i nærmiljøet har veldig mye til felles med stort folkehelsefokus, treffer de to vidt forskjellige målgrupper. Mens det store flertallet av registrerte deltakere i Elverumstrimmen er under 15 år, var gjennomsnittalderen for sommerens Ti på topp-deltakere nesten 50 år. 

Anne-Kath. Børresen har utrolige 520 turer til de 15 turmålene i Elverum i sommer.
Her blir årets turvinner overrakt premier av Preben Stai fra Bedriftsidretten i Hedmark.
Taigaen har benyttet håndballpausen godt til å trimme og vant lagkonkurransen også i år. 
Turi Midtlie Sandmoen tok årets turbilde.
I tillegg ble Erlend Stafset premiert som årets unge turgåer. 
Anita Østerhagen med årets "Ti-på-topp-kopp" som gikk til alle med 15 forskjellige turer.
Treningsmessig  ble oktober årets nest beste mht. kvanitet. Med 50 timer og 40 mil ganske jevnt fordelt på rulleski og forskjellige treningsformer på beina (løp, stavgang, trappeløp og fottturer) er det ingen grunn til å klage. Jeg må fortsatt styre mine lyster hva løping angår, men det går absolutt riktig veg. Jeg cruiset noen km i 4.30-fart i bratt sjø (dvs. mølle) i Skagerrak i helga og fikk se tall på pulsklokka som sa meg at et halvt års avbrekk nok ikke har gjort så mye skade på sikt. 

Hva jeg gjorde i Skagerrak? Nei, det vil jeg ikke gå i detalj på, men resultatet ble akkurat som Ole Ivars sang om ombord: "Nei, så tjukk du har blitt!" Jeg, er nemlig mett ennå selv om det har gått fire døgn, og vekta steg i all fall mer enn oksygen-opptaket - men moro var det i alle fall på dansebandcruise.....

"En får væra som er når en itte vart som en sku..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar