onsdag 7. oktober 2015

En uke i konkurransemodus

Mot mål i Østlendingenløpet (Foto: Heidi Fjellet Kristiansen)
Den siste uka har hypermosjonisten vært tilbake i kjent stil. Under mottoet "Har du lyst, har du lov!" ble det ikke mindre enn fire løpskonkurranseer på sju dager - og i tillegg "måtte" jeg legge inne en staketest på rulleski også uten tanke på "Har du vett, lar du vær!"

Mellom forrige søndags Dølisjøen Rundt og Østlendingenløpet påfølgende lørdag, klemte jeg inn Elverumstrimmen på mandag, Gå-joggen  på onsdag og Hovindbergstesten på rulleski på torsdag. Kanskje ikke så rart at det gikk best på de to første dagene, men skitt au! Så pass moro må en kunne unne seg med "nye bein". Heller ikke denne gangen vet jeg med sikkerthet hvorfor knærne plutselig er helt smertefrie. Med en så hyper løpeuke har det ikke blitt tid til mine spesifikke styrkeøkter som kanskje har vært i tøffeste laget sammen med økende løping i høst? Forrige blogginnlegg ble avsluttet med følgende forvirring: For lite styrke, for mye styrke, for mye løping, for lite løping? Etter den siste uka er jeg fristet til å svare at det har blitt for MYE styrke...

Det første løpet i den hypre uka rapporterte jeg inngående fra i mitt forrige innlegg: "To indre og vekk me'n" og jeg skal ikke dvele mer med det enn at jeg det ble 50 minutter i sone 4 og 5. Dagen etter var siste mulighet til å rette opp årets statistikk i den drøyt 5 km lange Elverumtrimmen. Det gikk enda bedre enn i Odal'n, noe som resulterte i nesten et minutts høyning av nivået fra tidligere i år og nye 20 minutter i sone 4 og 5.

Starten har gått for ukas andre 5 km på Greveløkka. (Foto: Leif Engebretsen)

Tirsdag ble det alternativ trening med mye fysisk arbeid for å gjøre klar hagen før vinteren, men på onsdag var det på'n igjen. Gå-Joggen fra Greveløkka på Hamar har jeg ofte fått med meg på tampen av sesongen, og løypa har vært den samme alle gangene jeg har deltatt. Det ble en ny indikasjon på at kapasiteten begynner å nærme seg "gamle høyder" Med 21.55 var det faktisk bare 17 sekunder bak tida mi fra tre år tilbake da jeg samme måned løp Hytteplanmila på 38.11 og Frankfurt Maraton på 3.01. Naturlig nok ble det mer i sone 4 og mindre i  sone 5, men som i alle løpskonkurranser gikk det bare sekunder før jeg var oppe i terskelpuls.

Jonathan og Øystein i synkron bryting av målsnora på Terningmoen før Østlendingenløpet.
Det ble en rakettstart på den nye banen på hjemmebane (Foto: Heidi Fjellet Kristiansen)
Enda raskere med å få opp pulsen var jeg på lørdag da det endelig var klart for åpning av friidrettsanlegget på Terningmoen. Til tross for en høytidelig seanse på forhånd, tok jeg ikke det nye Østlendingenløpet så veldig høytidelig og bestemte meg for å legge inn et "TV-rykk" fra start for å lede løpet i 400 m! Med syra opp til ørene holdt det akkurat til vi var ute av banen, vel vitende om at løpet som sådant var ødelagt. Jeg fullførte likevel "med stil" rett i underkant av 20 minutter på den snaue 5'ern. Borsett fra et minutt i starten, ble det imidlertid ikke noe mer tid i rød sone den dagen. Kanskje ikke så rart?

På de to "hviledagene" siden løpet på Hamar hadde jeg nemlig både pigget det jeg maktet et kvarter i min private test opp Hovindberget i Hernes og løpt min aller første trekvarters tur på over to år med mine glemte "Five Fingers". Hvorfor så hissig på grøten, kan du kanskje lure lure på? Rett og slett fordi jeg følte meg lett og fin hele uka. Dessuten visste jeg at det den kommende høstferieuka vil bli helt motsatt fokus med mye rolig trening.


Treningsdagbok - uke 40:

Dag-Dato Sted Aktivitet Type Int Km T M S Kommentar I4 - I5 - HF - (max)
Sø 27.09  Slåstad Løp Oppv 1 3 0 18 0 HF 117
Sø 27.09  Slåstad Løp Konk 4 12 0 52 21 Dølisjøen Rundt-29 min I4-21 min I5-HF 153 (164) 
Ma 28.09  Stavåsen Løp Oppv 1 3 0 18 0 HF 113
Ma 28.09 Stavåsen Løp Konk 4 5,3 0 22 15 Elverumtrimmen-11 min-I4-10 min I5 -  HF 153 (159) 
Ti  29.09  Hjemme 0 0 0 0 Planklipping og raking.
On 30.09   Hamar Løp Oppv 1 3 0 18 0 HF 113
On 30.09  Hamar Løp Konk 4 5 0 21 55 Gå-joggen-16 min I4-5 min I5-HF 152 (159)
To 01.10 Hernes Rs-kl Oppv 1 5,5 0 24 0 Stakeøkt - HF 106
To 01.10 Hernes Rs-kl Lkj-r 1 12,5 0 41 0 HF 94
To 01.10 Hernes Rs-kl Test 0 3,1 0 15 23 Staketest  - HF 138 (145)
Fr 02.10 Løvbergsmoen Løp Lkj-r 1 7 0 43 0 Rolig tur m/ Five Fingers - HF 109
Lø 03.10  Terningmoen Løp Lkj-r 1 5 0 27 0 Løypesjekk og merking 
Lø 03.10 Terningmoen Løp Oppv 1 1,5 0 8 0 Oppvarming på banen - HF 119
Lø 03.10 Terningmoen Løp Konk 4 4,7 0 19 45 Østlendingenløpet-18 min I4-1 min I5-HF 151 (157)
Sum 71 5 28 29

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar