onsdag 11. august 2021

Kongsvinger Kosemaraton

Som Innlandets eneste skogsmaraton er Kongsvinger Maraton et «must» for undertegnede. Rekka over deltakelser begynner å bli lang, og for hvert år som går blir jeg mer og mer imponert over gamle prestasjoner i nøyaktig samme løypa. I år var det for en gang skyld lett å glemme tida og plasseringen siden det var på nippet til å bli en ytterst sjelden DNS i resultatlista. 

Like fort som høyre leggen slo seg vrang for en måned tid siden, var den imidlertid tilsynelatende mjuk og fin igjen to dager før løpet. Med bare noen sporadiske testjoggeturer med stadig negative resultat den siste måneden, var jeg likevel usikker på om den holdt i 21 km på hard grusveg. 

Det positive med å stille uforberedt er at forventingene blir lagt deretter. Derfor gikk jeg til løpet blottet for tanker om tid og plassering. Det viktigste var å vinne – over gubbeleggen. Skulle det gå gæli underveis var oppgaven krystallklar: Det skulle fullføres gående, noe som «bare» ville ta en time ekstra i løypa jeg kan «utenat». 

Kongsvinger Maraton var et av få lokale løp som gikk i fjor, og arrangørene leverte varene av kjent kvalitet også i år. K-statusen til løpet står for sertifisert Kvalitets-løp av Kondis, men kunne like gjerne stå for Kose-løp. Mange er som meg og kommer igjen år etter år, og det blir god tid til mimring både før og etter selve løpet når jeg skal kombinere med dekning av begivenheten. Løypa er tøff, temperaturen (med unntak av i år) plagsom høy og lufta står stille i skogen. Det er likevel en «hjemmekoselig» stemning på det mjuke gresset på stadion. Forpleining underveis og premiering er i særklasse. Jeg har sett mange gledesscener på seierspallen på Sæter opp gjennom årene. 

Løpet mitt trenger utypisk nok ikke nevnes med et eneste tall denne gangen. At det ble merkbart muskulært etter hvert når løping har vært fraværende så lenge, sier seg selv. Kort oppsummert – uten tall - jeg har aldri brukt så lange tid, og har sjelden vært mer fornøyd med gjennomføringen! I stedet for kalde fakta følger varme bilder fra Kongsvinger i år.
Jeg kunne nok ha lista opp titalls jeg hadde hyggelige "fagsamtaler" med denne lørdagen siden jeg hadde "outsourcet" fotograferinga til Janne som virkelig leverte varene. Jeg tror det var godt over 1000 bilder jeg fikk delt fra Kongsvinger Maraton på lørdag og Kongsvingermila på søndag. C
a. 200 av Jannes bilder kan du som selvsagt er Kondis medlem se her:


Her følger noen av min egne bilder tatt før og etter halvmaraton:

Pål vant maraton i min klasse på gode 3.26.05.

Ola og jeg har utallige oppgjør på skogsmaraton. Han leder klart i antall og feiret i 42195 m
til ende med sin 100. i rekken lørdag. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer dit noen gang.


Magnus tok, ikke overraskende for meg, sin første seier på halvmaraton på Vinger.  

Ekstra hyggelig at Henning er på gang igjen, og halvmaraton gikk unna på 1.26.08.

Per Vidar imponerte meg med seieren på 1.26.20 i M55.

Hva Andreas er laget av som vant klassen min (M60) på råe 1.21.28 vet ikke jeg....
(Foto: Janne Slorafoss)

Janne tok foto-jobben på alvor.... 
(Trykk på bildet for større utgave!)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar