fredag 5. januar 2024

Et helsebringende 2023

Noen av min største opplevelser i 2023.
Nytt år med nye muligheter, men først noen tanker og tall om det gamle. Aller først må jeg skynde meg å poengtere at 2023 har vært et godt år på det området som denne bloggen handler om - nemlig min egen trening og helse. Kort fortalt har jeg egentlig reversert ordtaket "etter den søte kløe kommer den sure svie"! 

Definert god helse

Siden jeg helsemessig tok "svien" hele andre halvår av 2022, ble det "den søte kløe" hele 2023. Jeg har kommet meg tilbake på et habilt nivå prestasjonsmessig, men mye viktigere at hele året har vært totalt fritt for sjukdom, skader, vondter eller andre fysisk skavanker. I det store bildet tar jeg ikke med forkjølelsen helt i starten og på tampen av 2023. Den hindret meg heller ikke å trene en eneste dag, så da skal man så visst ikke klage. 

Nå er jo ikke helse bare fravær av sykdom og lidelser, men i følge verdens helseorganisasjon WHO "en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære". Uten å bli for høy på meg selv, så vil jeg definere min helse i det året vi har lagt bak oss som god. Det fine med å få seg en trøkk og reise seg igjen, er at man setter mer pris enn tidligere på hverdagens selvfølgeligheter.

Overdokumentert hyperaktivitet

Når det gjelder treningskvantiteten så summerer jo Strava opp året lenge før du har tenkt på å avslutte det. Selv om jeg heller ikke greide å unngå å dele de imponerende tallene som bevis på nok et hyperaktivt år, så må jeg her skynde meg å modere det litt så ingen sitter med inntrykk av at jeg i mengde trener som en toppidrettsutøver. 

Statistikk må alltid leses kritisk!

Siden jeg deltar i diverse km-sankinger, logger jeg all bevegelse utover en halv time. Som pensjonist er hverdagen mye enklere, og jeg har fått med mye hverdagsaktivitet som naturlig nok ikke kunne registres i en hektisk jobbhverdag. Dermed blir det enda mer enn tidligere logget som ikke kan kalles trening. Garmin Connect holder imidlertid greie på det for meg - hvis jeg bare husker å klassifisere aktiviteten som trening, konkurranse, transport eller rekreasjon. For 2023 så kan jeg derfor trekke fra ca. 200 timer og 1200 km som er logget men som ikke har trening som hensikt. Det kan typisk være transportsykling, lufteturer med hundene jeg ofte passer og lengre fotturer som stolpejakt med Bjørg. 

Litt interessant er det å se at jeg har registret 27 reale konkurranser, og brukt 48 timer på de 677 kilometerne som er tilbakelagt med startnummer på brystkassa. Og da er ikke 16 korte virtuelle konkurranser (og 80 km og 5 timer) telt med, siden det er hardøkter som er for trening å regne uten fokus på resultat. 

Den beste treninga

Forrige skisesong var som vanlig innholdsrik med tre skimaraton i tillegg til Birkebeinerrennet, Öppet Spår (Vasaloppet i fristil) og Troll Ski Marathon. Løpesongen var lagt opp mot en maraton helt på tampen, men jeg fikk med meg både fem halvamaraton og fem milløp på veien. Det er jo ikke blitt spart noe på kruttet i noen av konkurransene som i snitt har vært gjennomført annen hver helg, så jeg er aller mest fornøyd med at jeg har tålt mye trening og samtidig konkurrert så flittig. Konkurranser er aller mest gøy - og samtidig den beste treninga. Når jeg gjennom et helt år ikke har hatt verken ømme knær eller  hamstrings, kan jeg bare juble selv om jeg selvsagt skulle ønske at min skadefrie trening med kontinuitet ville gitt bedre resultater. Kanskje kommer de neste sesong? 

Konkurranser 2023: 

Dato        Akt           Arr.                                 Dist
07.01 Ski-kl Budorrennet                 42,0
28.01 Ski-kl Furnesåsen Rundt         19,5
11.02 Ski-fri Sjusjøen Skimarathon 43,2
18.02 Ski-kl Trysil Skimaraton         42,0
27.02 Ski-fri Öppet Spår                 90,0
12.03 Ski-fri Kittillirennet                 18,0
14.03 Løp         Hamarkarusellen          5,0
18.03 Ski-kl Birkebeinerrennet         54,0
02.04 Ski-kl Munksjørennet         10,0
08.04 Ski-fri Monsterbakken Opp   0,9
15.04 Ski-fri Troll Ski Marathon         95,0
01.05 Løp         Grue Halvmaraton         21,1
10.05 Løp         BDO-Mila Hamar         10,0
14.05 Løp         Grunnlovsmila                10,0
10.06 Løp         Birkebeinerløpet         20,0
20.06 Løp         Hamarkarusellen         10,0
29.06 Løp         Stavåsen Kvartmaraton 10,5
08.07 Løp         Risberget Rundt         10,0
05.08 Løp         Kongsvinger Maraton 21,1
03.09 Løp         Drammen Halvmaraton 21,1
16.09 Løp         Ti for Grete                 10,0
07.10 Løp         Skeikampen Opp          2,9
29.10 Løp         Norgetesten                 21,1
03.12 Løp         Valencia Marathon         42,2
19.12 Løp         Hamarkarusellen           5,0
23.12 Ski-kl Julestaken                 17,5
30.12 Ski-kl Romjulsrennet         24,0

10 km i Oslo Maraton var mitt beste løp i 2023 i følge WAVA-tabellen. 

Sesongdebuten unnagjort

På årets nest siste dag var jeg igjen på startstreken sammen med 300 i Romjulsrennet "hjemme" på Sjusjøen. Det rare var at jeg faktisk følte at det var lenge siden sist, selv om det bare var fire uker siden jeg avsluttet en annen sesong i Valencia. Resultatmessig ble Romjulsrennet helt likt med fjorårets utgave, men med feste i stedet for blanke ski denne gangen. Selv om jeg hadde mange av de gode sparringpartnerne mine rett foran meg på resultatlista, var ikke avstanden opp til de beste i klassen avskrekkende. Men kurant blåføre og toppers forhold synes jeg at teknikken satt bra i første forsøk, og disponeringa av halvannen times innsats var innafor. 

Mot mål i sesongens første turrenn på Sjusjøen. (Foto: Kjell Aril Andersen)

Nå er det skirenn som gjelder, og jeg skal nok greie å konkurrere meg i form i vinter også. Jeg får sjelden til å trene systematiske hardøkter på ski, så da må jeg rett og slett ta på startnummer for å lure seg selv til å yte og ikke bare nyte landskapet. Resten av skitreninga blir gjerne halvhardt, halvlangt og halvhjerta. 

Vinterens forsøksprosjekt er derfor å kjøre to terskeløkter på beina gjennom hele vinteren hvorav en i 10% motbakke på mølle for å orke å gå bakkene i diagonal. Jeg kommer kun til å kjøre rene skøyte- og stakeøkter som variasjon og restitusjonstrening. I tillegg skal jeg trene styrke to ganger i uka. Jeg tror at styrken i beina, i tillegg til o2-kapasiteten, er de to hovedgrunnene til at jeg både løper og går dårlig på ski i motbakker. Det skal jeg i alle fall prøve å gjøre noe med nå. 

Vinterens terminliste

Dato Renn         Distanse  Kommune
30.des. Romjulsrennet        24 km Sjusjøen
06.jan. Budorrennet         42 km Løten
27.jan. Trysil-Knut rennet 40 km Trysil
03.feb. Stenfjellrunden 42 km Hamar
11.feb. Ørtjernrunden         15 km Elverum
17.feb. Trysil Skimaraton 42 km Trysil
16.mar. Birkebeinerrennet 54 km Åmot

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar