mandag 10. mai 2010

Norges største egoist?

Det er mulig mange synes det er sært når det er så mange vanlige løp å velge mellom, men for meg er Holmenkollstafetten blitt at av årets aller artigste løp å være med på - helt uten lagkamerater. Det har blitt en tradisjon for meg allerde etter de fem årene som tilbudet for egoistene har eksistert. Sammen med en annen løper er jeg den eneste som har deltatt i alle. Er jeg kanskje en av Norges største egoister? Jeg mener ikke det selv .....

En stor egoist krever et stort bilde denne gangen... (Foto: kondis.no)

Jeg har alltid hatt en sterk klubbfølelse, og siden Orion ikke mønstrer noe veteranlag føler jeg egentlig at det blir feil å løpe for en annen klubb. I strid med reglementet er det også, selv om tilbudene ikke har manglet. Med fast plass i Orion-bussen, er det sosiale aspektet likevel ivaretatt under vårens vakreste eventyr. Det finnes jo heller ikke noe løp i Norge hvor det er så mye folk langs løypa: Det blir derfor litt av en kontrast til de 350 andre dagene i året hvor en svirrer rundt i skogen alene. Med artige kommentarer, uttallige tilrop fra kjente løpervenner og 15 ganger stående applaus hvert år, er det vel forståelige at en forstsetter med denne egotripen?

Årets Holmenkollen Opp & Ned ble aller mest en opptur for meg. Først og fremst fordi jeg for første gang greide å holde 4 blank-skjemaet mitt i snitt og kom inn under 1.12 på 18 km. At det holdt til en 2. plass gjorde jo heller ikke noe! Jeg fikk til og med lov til å lede på de to første etappene før en habil 27-åring skiiløper som forventet klatret fra meg opp mot toppen. Avstanden derfra og inn ble ikke særlig større til trønderen som kom inn på ganske nøyaktig 70 minutter-som også var målet hans i debuten. Jeg irriterer meg litt over de svake klatre-egenskapene mine, men ellers må jeg si meg særledes fornøyd med byturen. Jeg presset ikke gassen i bånn, selv om jeg selvsagt håpet på se ryggen til lederen. Da det ikke skjedde ble det jevn fart med cruisekontrollen på.

Matematikken i etterkant av en slik massemønstring er morsom! Ved gjennomgang av resultatene for alle de 1706 lagene som ble registrert i mål, hadde 696 bedre tid enn meg. Eller for å snu på det: Jeg hadde over tusen lag bak!
De fleste på Orions elitelag for kvinner og seniorlag for menn samlet i sola på Bislett før den 80. Holmenkollstafetten.

1 kommentar: