søndag 20. juni 2010

I konkurransemodus

Etter sist helgs fornuftige konkurranse-fri, har abstinensene virkelig fått overtaket den siste uka. Hele fire løp blir det nå på åtte dager før jeg roer ned fram mot et nytt høydepunkt - Femundløpet. Her er status så langt for Bakkerolfen i konkurransemodus:

Elverumstrimmen sist mandag (14.06) ble en opptur bare ni dager etter maratonløpet i Stockholm.  Den 5,5 km lange og småkuperte terrengløypa gikk unna på 21.12 som faktisk er den beste tida på nøyaktig to år. En litt hard åpning straffet seg, men alt i alt i overkant av hva jeg hadde håpet på.

Torsdag 17. var det klart for skiungdommens vårlige motbakketest i Stavåsbratta. Jeg har vært med og dratt opp gjennomsnittsalderen alle de fire årene den er blitt arrangert både vår og høst, så jeg jeg måtte prøve meg denne gangen også. Alle mine 7 tidligere tester har ligget mellom 11.49 og 12.05, så 11.56 denne gangen var en ny bekreftelse på jeg er i rute. Jeg er en elendig motbakkeløper, men greide i all fall å løpe helt opp denne gangen.

15 år gamle Vegard Andersen debuterte i Stavåsbratta og måtte gå på slutten. Likevel var det bare så vidt jeg sneglet meg forbi på de siste metrene .

Lørdag 19. stilte jeg til start på Kongsvinger i det nye og kontrollmålte Sentrumsgateløpet. Jeg var spent på om jeg ville få se 37-tallet etter at det tippet såvidt opp på 38 under mitt siste milløp i Oslo for to måneder siden. Løpsformen er i all fall ikke dårligere nå, men så er det dette med dagsfom, løpsforhold og ikke minst løypetrasé som spiller inn.

Under oppvarmingen kjente jeg at jeg ikke var superlett i beina, og etter gjennomløping av den 5 km lange runden skjønte jeg at sub-38 ville bli tøft. Jeg holdt den tilmålte farten den første runden som gikk unna på 18.53. Deretter ble jeg løpende alene det mest av sisterunden samtidig som jeg nok fikk svi for motbakketesten to dager dager før. De små stigningene opp på begge broene og ikke minst den siste opp forbi svømmehallen gikk i krabbegir. Dermed ble det nesten minuttet opp på siste halvdel og 38.48 i resultatlista. Vel, kan ikke være for misfonøyd når 2 x Tore  i klassen min ble etter, og jeg kunne sikre seieren i 50-årsklassen med bortimot minuttet.



Klassevinner og greier!

Planen er å avslutte konkurranseuka på mandag med en ny kvalitetsøkt i Elverumstrimmens drøye 5 km. Så får beina lov å bestemme om de vil holde seg under terskelen denne gangen. Kjenner jeg mg selv rett blir det nok full spiker igjen! Det er jo fem dager å komme seg på til Femundløpet....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar