lørdag 6. november 2010

Kunstig skistart på for myrenes konge


Bare kunstig snøvær på Sjusjøen foreløpig.

Lørdag ble skisesongen innledet på kunstsnø på Natrudstilen ved Sjusjøen. Der var jeg ikke alene akkurat! Jeg må nok si jeg foretrekker "villsnø" og snillere løyper for å gå meg inn på skiene. Lørdagens "skrævartur" på tre mil, runde på runde i kø var ikke den store naturopplevelsen. Skiene sklei unna på isen som var dekket med sukkersnø. Det var litt naturstridig med den hvite stripa med grus, asfalt og terreng på begge sider. Jeg følte meg som på skirenn et eller annet snøfattig sted nede på kontinentet. Da fetteren gikk fra meg på sine klassiske ski, var det bare å innse at årets skisesong startet på bar bakke. The only way is up!


Petter Skinstad (til høyre) & Co. kjørte testløp på Natrudstilen.


Odd Eilif Aspebakken (til venstre) er selvsagt i gang med skisesongen.

Dagens andre økt var mer opplevelsesrik. Løpeturen gikk i skitraséene rundt Sjusjøvatnet. Aldri har vel myrløping vært så lett! Med unntak av noen glatte partier der det hadde vært overvann, var det bare å lange ut over faste og fine myrer. I motsetning til formiddagens oversosiale affære på Natrudstilen, var det kun en eneste løper å se på østsida av Fjellelva. Det ble til gjengjeld et spennende bekjentskap. Karen viste seg å være en ung tsjekker på jobb-ærend på Sjusjøen i forbindelse med Stainslaw Rezacs overgang til Madshus.

Vi tok følge over myrene og inn på stien rundt sørenden av vatnet. Det ble likevel mest løping "off track". Det var skummelt glatt på plankene, mens myrene var passende fast slik at jeg kunne konsentrere meg om engelsken som etter hvert fløt bra om treningsforhold og idrett generelt, både i Norge og Tsjekkia. Treningskompisen kunne for eksempel fortelle at inline er en stor idrett i hjemlandet og at løping har hatt et stort oppsving også der de siste årene. Jeg mintes nemlig at jeg ikke møtte ene eneste jogger på mine treningsturer i Praha under et studieopphold  for ca. ti år siden.

Med en anbefaling av det tsjekkiske Woldloppet, Jizerská Padesatka, takket han for guidinga tilbake til leiligheten på Fjellheimen. En minneverdig treningstime sammen med en kar som også visste mye om Birken og norske skitradisjoner.



Det gikk glatt på turen rundt Sjusjøvatnet.



Sjusjøis i motsol.



1 kommentar:

  1. Pussig, Rolf, men jeg løp på østsiden av Fjellelva dagen før, som enslig svale over myrene. En flott opplevelse. Holdt meg klokelig borte fra kunstsnøen på Natrudstilen. Vinteren og ekte snø kommer tidsnok!

    SvarSlett