mandag 28. november 2011

Med startnummer på trening

I år ble det rekordtidlig debut med både ski og startnummer - på trening. Novemberhelgas tradisjonelle "høydesamling" med kollega Erling har hatt nye værmessige utfordinger hvert år, og i år var det total mangel på natursnø som møtte oss. Defor ble begge dager delvis tilbrakt med startnummer både foran og bak i den 3,5 lange World Cup-løypa på Natrudstilen. Der var jeg ikke alene - som jeg ofte er på mange av mine turer innover fjellet.

Sånn prinsippielt ser jeg nok noen bentenkeligheter med å betale for å gå på ski ute i Guds frie natur, men når det ikke er Gud (men n'Johannes) som har skapt snøen, synes jeg det er helt greit. De gutta som har drevet der de siste 14 dagene har ikke akkurat hatt noen 8 - 16-jobb! Systemet med å regulere trafikken med å selge skipass så også ut til å fungere bra. Vi var der i tida tildelt "Hvermannsen" melom 12 og 14 på lørdag, men det var ikke til hinder for at jeg fikk kjørt mine sju klassiske runder nærmest i naturlig intervall.

Jeg brukte "grusskia",  men det har nok ikke vært noe problem å brukt dyrere redskap. Skiene satt bra  med litt Swix grunnklister oppå teipen som var igjen etter tjuvstarten på Storåsen tidlig i oktober. Langbakken var litt i bratteste laget for å orke å gå teknisk riktig, men ellers holdt jeg et brukbart trøkk til å være første økta i sånne løyper.

Logg - Garmin Connect

Treningsliste

Søndag måtte vi vente til alle de 500 løperne i Natrudstilrennet var i mål. Klokka ble nærmere 15 før seniorene var ferdig med sine tre runder i fristil, og halvveis uti skøyteøkta mi ble påskestemningen med 2-3 varmegrader brått snudd til snøstorm. I alle fall føltes det slik da jeg prøvde å "skræva" opp hele langbakken og fikk snøbyga midt i trynet på toppen i på den 3. runden. Vi hadde satt av en times gåing før returen til lavlandet, og etter enda en runde og 15 km i treningsdagboka, hadde skøytemuskulaturen også fått sterk nok dose til å være første turen på akkurat sju måneder.

Nå er jeg i alle fall i gang med skisesongen igjen etter seks ukers "sommerpause", og det er det vel ingen grunn til å vente med vinteren? Jeg har i alle fall et naturlig håp om natursnø til kommende helg da jeg "snører min sekk og spenner mine ski" og drar til fjells igjen. Hvis ikke blir det vel nye runder med startnummer mellom slagene i nok en World Cup på Natrudstilen. Da er det nemlig kominerteliten som skal gjør opp seg imellom på Sjusjøen Skisenter. Paradoksalt nok er det snømangel som gir aller best reklame for Sjusjøen på førjuls-vinteren....

Min reportasje med bilder fra Natrudstilrennet
Simen Sveen - vinner av Natrudstilrennet på veg mot mål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar