lørdag 5. november 2011

I gang i Stangehallen

Sommerlige temperaturer til tross har jeg sammen med friidrettsutøvere i alle aldre kommet i gang med innendørstreningen i Stangehallen. To onsdagskvelder med ambivalente følelser er allerde tilbrakt i riksanlegget. Med et tosifret antall varmegrader utendørs virker det litt bakvendt for meg å krype innendørs. Som vanlig har de imidlertid blitt mer fart i sakene - eller rettere sagt i svingene - allerede. Litt motsatt det også, men faktum er at jeg år etter år har holdt en langt høyere kvalitet på løpetreninga utenfor sesongen - takket være (litt for) gode treningskompiser og ideelle treningsmuligheter i Stangehallen. Eksempelvis har jeg denne høsten kjørt en fast økt med 6 x 1000 m med 500 m joggepause på flat asfalt i 3.50 - 4.00-fart. På to tilsvarende økter innendørs har dragene gått i 3.30 - 3.40 pr. km med to minutters gåpause.


"Evighetsmaskinen" Ole Peter med cruise-kontroll på 1000 m.

Tor Eivind med ungdommelig fart på sine 300 m-drag.

Det lyser innsats når Ren-Eng-løperne Kjetil og Einar drar av gårde.

Det er alltid et temposjokk å starte opp igjen på 200 m-bane med krappe svinger. Følelsen av å suse gjennom svingen varer imidlertid bare til temposterke ungdommer kommer susende forbi på ytter'n. Det er en fast gjeng av oss som møtes hver onsdag (og av og til også på lørdager når vinteren virkelig fester grepet). Løping under sånne absolutte forhold er "nådeløs", og nivåforskjellene i forhold til treningskompisene lar seg ikke skjule.

Jeg er ikke akkurat "built for speed" og sliter med å holde den farten som hodet fortsatt tror på - men beina protesterer mot å holde. Hittil har det blitt baktropp-løping etter Rune, Reinert og Kjell-Petter som siger gradvis ifra på de fem rundene før jeg kommer ajour og stiller på lik linje klar til start på neste drag. Jeg får sånn sett trøste meg med at jeg "vinner" alle pausene! Moro og glimrende 02-trening er det "åkke som", og jeg er nesten overbevist om at sesongbeste kommer på halvmaraton på Jessheim om 14 dager. Hvis forholdene fortsatt holder seg sommerlige, kan jeg underskride 1.25.20 fra Oslo to måneder tidligere. Dermed vil denne "late løpssesongen" helt uten maraton og ultra faktisk bli den beste jeg har prestert hittil - aldersrelativt sett. Mer om det i mitt kommende innlegg.....

Flere bilder fra trening i Stangehallen 2. november

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar