søndag 14. april 2013

Løpetid

Store ting på gang i vårens løp?
I følge kalenderen er våren her, og jeg lar flere og flere økter foregå med løpesko i stedet for ski. Jeg kommer ikke til å sette bort skiene ennå,  kanskje ikke før om en måned! Det er viktig med variasjon i overgangen, spesielt nå når  det bare er asfalten som er fullt løpbar. Den siste uka har jeg hatt tre restitusjonsøkter på ski i Løvbergsmo-, Ørtjern- og Nymorunden.  Kommende helg blir det Sjusjøhelg og garantert skiføre, og så får tida vise hvordan forholdene er når vi skal ferie 17. mai og pinse der oppe. Jeg har har jo loggført skiturer der på samme tid flere år tidligere, og i skrivende øyeblikk ser det jo ut som det kjente ordtaket: "Når skaran bærer en voksen mann St. Hansaften, blir det sen vår!" kan få sin gyldighet.

Nok om det! Nå er det løping som gjelder, og planen for vårsesongen er spikret. Det blir en typisk halvmaraton-vår, ispedd et par milløp. Utfordringen blir nok en gang å beholde min alltid gode maiform utover i juni, siden Birkebeinerløpet som er vårens desiderte hovedmål kommer allerede 8. juni. I fjor buttet det skikkelig etter Merrell Challenge i månedskiftet mai-juni, trolig pga. et litt heftig konkurranseprogram. Jeg har lagt opp til konkurranser hver 14. dag og har tro på at jeg skal greie å balansere belastningen denne gangen.

Det nye Birkebeinerløpet ved Mesnaelva.
Under følger vårens konkurranseplan, hvor jeg også for sammenhengens skyld har tatt med de løpene jeg allerede har gjennomført i 2013. Det har faktisk blitt hele 11 stykker allerede, så jeg var egentlig ikke helt uforberedt til forrige helgs pine i Fredrikstad - det var bare lengden som "kom litt brått på". Som det går fram av programmet skal jeg være rimelig godt forberedt på den samme distansen når jeg stiller til start på Birkebeineren Skistadion med mål om å komme meg ned til Stampesletta på halvannen time den 8. juni. Innen den tid er mye annet å glede seg til:

KONKURRANSEPLAN - VÅRSESONGEN 2013
Dato Sted Konkurranse Distanse
08.01. Veldre Houmsrunden 11,4
19.01. Stangehallen KM 1500 m 1,5
20.01. Stangehallen KM 800 m 0,8
05.02. Veldre Nordhagarunden 9,5
19.02. Hamar Vinterjoggen 4,1
05.03. Veldre Kaashagarunden 6,6
17.03. Åbogen Baksjøløpet 11,0
19.03. Hamar Vinterjoggen 4,1
03.04. Hamar Gå-joggen-Jernbanemuséet 3,4
07.04. Fredrikstad Fredrikstadløpet 21,1
10.04. Hamar Gå-joggen-Koigen 4,2
24.04. * Hamar Gå-joggen-Norsk Tipping 5,0
27.04. Oslo Sentrumsløpet 10,0
01.05. * Moelv KM terrengløp 3,4
12.05. Oslo Holmenkollen opp og ned 18,8
25.05. * Gran Hadeland Maraton 21,1
08.06.  Lillehammer Birkebeinerløpet 21,0
22.06. Kongsvinger Sentrumsgateløpet 10,0
29.06. Femundsenden Femundløpet 21,0
* med et visst forbehold om overskudd 
Vårsesongens absolutte hovedmål er å se hallene på Stampesletta så fort som mulig den 8.  juni.
Treninga framover blir ellers en balansekunst mellom å få fart på beina og unngå å bli for ivrig. Motivasjonen er det ikke noe i veien med. Det kribler noe aldeles fryktelig etter å løpe "fort". I tillegg til å bruke skiene så lenge det lar seg gjøre utover våren, skal jeg ta i bruk rulleskiene en gang i uka for å spare beina. Vasaloppet er allerede blinket ut som neste vinters mål, selv om verken kollega Erling eller jeg var raske nok på pc-en til å få meldt oss på ved første anledning.

Forøvrig  skal jeg starte opp igjen med generell styrke- og spensttrening 1 - 2 ganger i uka etter at det er blitt nedprioritert de to siste månedene. Bakketrening både opp og ned må til for å fikse BB-løpet på et anstendig vis, så intervalløktene skal kjøres begge veier i bakker. Dessuten passer det jo bra med begge de to kuperte løpene, Holmenkollen opp og ned og Hadeland halvmaraton, henholdsvis fire og to uke uker før Birken.

Men aller første mål på vegen er å se 37-tallet i Sentrumsløpet om 14 dager. Løpende oppdateringer utover våren kommer som vanlig her på bloggen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar