tirsdag 25. juni 2013

Sommerens plan A - for Aleris!

Livet som baktroppløper  nærmer seg en ende?
(Foto: Frode Monsen)
Jippi - sommerferiens alternative planer trengte ikke å surre lenge i bakhodet. Lørdag fikk jeg beskjed om jeg var satt direkte opp til operasjon, såkalt kneartroskopi, ved Aleris i Oslo torsdag 4. juli. Det var så avgjort plan A av  diverse scenarier for den nylig påbegynte sommerferien. Rett og slett det beste som kunne skje å få dette overstått på denne siden av sommeren! Jeg fryktet opp til åtte ukers venting på inngrep pga. ferietida. I stedet blir det ti dager med knallhard trening - men uten å provosere kneet. Det meste er allerede prøvd ut, og det er  bare løping og knebøy som ikke lar seg gjennomføre uten noen føling med skaden. Smertene er helt borte nå som jeg ikke har løpt på ti dager.

Det er opplagt ikke mulig å legge noen plan lenger enn til 04.07, men den går kort og godt ut på to økter hver dag med rulleski, sykling, fotturer, styrketrening og til og med hoppetau. Ja, det siste er faktisk også  uproblematisk med rette knær. Dermed kan leggmuskulaturen holdes ved like slik at den ikke er helt vissen når jeg er i stand til å løpe igjen. Når det blir, går det selvsagt ikke an å bestemme på forhånd. Jeg har hørt og lest om alt fra Jørn Jamtfall som ble operert på fredag og spilte eliteseriekamp i fotball på mandag, til problemer som har vedvart i over ett år. Optimisten i meg sier at jeg fortsatt skal rekke Berlin Marathon siste helga i september, og da må jeg være i stand til å gjennomføre en maraton i august....

Mine to siste planlagte løp i vårsesongen, 10 km i Sentrumsgateløpet på Kongsvinger og Femundløpets halvmaraton, gikk fløyten, men kanskje det blir de eneste i år også. Juli var uansett satt av til opptrening til maraton, og hvem vet - kanskje jeg kan juble hemningsløst allerede på Kongsvinger 3. august. Ikke for en god prestasjon på maraton som jeg for lengst er påmeldt på, men for å kunne jogge gjennom minimaraton-løypa uten smerter.

Aldri så galt, så er det godt for noe, heter det jo. Treninga den siste måneden har i fravær av langturer på beina, inneholdt noen økter på rulleski som det "smaker blåbärssoppa", dvs. Vasalopp-deltakelse av.  Seks økter og 200 km er gjennomført på de mest kuperte vegene som er å oppdrive i Elverum, og det er "mot normalt" for meg. Rulleskitreningen min tidligere år har stort sett bestått av korte turer på flate veger.

Jeg er litt ekstra spent på framtiden - både på kort og lang sikt om dagen!


Helgas deltakelse i Sentrumsgateløpet på Kongsvinger ble erstattet av en sykkeltur til Rena med innlagt
kondis-dekning av Rena Triathlon hvor bla.a. Ole Eliassen imponerte med sin allsidighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar