tirsdag 4. juni 2013

Fra vondt til verre!

Pila har pekt feil i mai, dessverre.
Mai måned ble langt fra det jeg hadde håpet på verken trenings- eller konkurranse-messig. Trøbbelet  bak høyre kne som jeg merket rett før Holmenkollen opp & ned, skapte mer krøll enn først antatt. Det er  alltid lett å vær etterpåklok, men trappetreninga var nok den utløsende årsaken. Litt rart at jeg ikke merket noe før et par dager etter den fjerde økta for snart en måned siden, men trolig tøyde jeg strikken (dvs. knehasen) litt lenger for hver gang etter hvert som jeg ble sterkere.

Løpet i Kollen var jo greit nok, men etter det har det bare gått en vei - nedover. Jeg var fornuftig nok til å stå over Elverumtrimmen to dager etterpå, men tidene i de tre ukentlige testløpene på 5,3 km sier egentlig alt om formutviklingen denne våren: 22.04 -  22.32 - 22.48. I tillegg løp jeg Hamarløpet to minutter svakere enn jeg hadde håpet på, men der fikk jeg i alle fall presset systemet bra med et snitt på 92% av maks. Forøvrig forløp mai måned praktisk talt uten intervall- eller andre kvalitetsøkter på beina, og jeg kan i alle fall ikke skylde på overtrening denne gangen....

Mer krøll etter Holmekollen opp & ned. Nye og lette sko er på plass
- men "nye" lette bein blir det nok sommer og høst før jeg har på plass. 
Det har vært mulig å løpe, men knuten bak og på innsiden av kneet vært der helt tiden. For en uke siden knøt det seg imidlertid helt på en times rolig joggetur sammen med Bjørg, og panikken spredte seg mht. til Birken som bare var ti dager unna. Jeg måtte halte hjem, ise ned kneet/leggen og krype til korset og oppsøke lege og fysioterapeut. En ukes kur for betennelsen og to runder med knaing har ikke gjort noe fra eller til ennå, så ambisjonsnivået foran vårsesongens planlagte høydepunkt er kraftig devaluert. Det er ikke aktuelt å droppe Birkebeinerløpet, men fokus blir trolig å jogge igjennom for å ta merket fra - pulje 1. Jeg var inne på tanken å seede meg ned til et mer passelig utgangstempo, men første ledig pulje er over antatt merkekrav på 1.45. Dermed blir det nok å legge seg beskjedent til ut fra Birkebeineren skistadion kl. 10.10 på lørdag.

Sist jeg gikk til BB-løpet med den defensive innstillingen var i 2001, så jeg skal vel kanskje ikke klage for mye over hyppige skader heller? Irriterende er det uansett siden jeg aldri har trent mer allsidig i mai noen gang. Jeg er nesten fristet til å dra fram ordtaket: "Skomaker bli ved din lest" som lett omskrevet kan formuleres "Bakkerolf gjør det du kan best!"

Spenst, styrke og restitusjonsøkter både både sykkel og rulleski har vært  faste innslag. Jeg har faktisk ikke løpt mindre i mai måned siden 1996! Akkurat det sjokkerte meg da status ble gjort opp på leting etter mulig svar på nedturen. En får prøve å lære av sine feil, så moralen i dette tilfellet må bli at en må være ekstra forsiktig med progresjonen når en legger nye bevegelseformer inn i treninga - i alle fall i voksen alder.







Det har blitt ufrivillig mye kosetrening i det siste
- som her på Sjusjøen midt i mai.

Treningstatistikk for mai måned 2009 - 2013:


Aktivitet: 
mai.09mai.10mai.11mai.12mai.13
Løp337341278280224
Rulleski000042
Ski0830810
Sykling9411710596130
Sum km431541383457
396

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar