onsdag 17. juli 2013

Topp med ti dagers ti-på-topp

Med den siste turen til Kvasstadsetra, var ti-på topp-
kortet  ferdig  utfylt og hjemmeferien unnagjort.
Der har blitt mye skadeprat fra Bakkerolfen i det siste, så det er på tide med noe oppbyggende - bokstavelig talt: Som i vinter har jeg brukt bedriftsidrettens Ti på topp-opplegg som en motivasjonsfaktor i treninga. Denne gangen tok jeg ikke alle på en dag, men fordelte turene over ti hjemmeferiedager.

Her er rapporten fra vinterens ti på topp: Tirsdag på topp i Elverum

Til gjengjeld har jeg tatt alle sykkelturene hjemmefra. Tre fotturer har jeg imidlertid jukset litt på ved å ta bilen til utgangspunktet for de oppmerkede turene. Jeg har også tatt en "topp" ved hjelp av rulleski.

Ti på topp er forsåvidt litt misvisende med 15 poster og de færreste på topper, men det er uansett et genialt opplegg. Selv om jeg kanskje ikke er en i den primære målgruppen, har jeg dette året for første gang benyttet meg av dette lavterskeltilbudet for å bli kjent i min egen kommune. Hele 9 av de 15 målene var helt nye plasser for meg som tross har vært utafor trappa tidligere..... Til sammen har det blitt rundt 33 ti-på-topp-mil i løpet av nesten 20 timer på tur. Jeg har sett jæ..... mye skog disse dagene, men jammen har det vært mange fine oppdagelser også. Jfr. "bildespesial" nederst i dette innlegget!
Med sykkel som hjelpemiddel har det vært kjærkomment med konkrete mål for turen. Det er ellers ikke det mest spennende jeg gjør. Jeg sitter og tråkker opp i mot det som subjektivt følt er mulig å holde et par timer, mens pulsdataene sier at jeg knapt nok er oppe i sone 1. Søylene på Endomondo sier nemlig at av 12,5 timer med sykling er 9 timer i sone 0, dvs. under 55 %. Det har altså blitt kvantitet i bøtter og spann - igjen, men nå er både jeg og kneet klar for mer. De neste fjorten dagene blir det langt mer hardkjør med gradvis overgang til mer bruk av beina i bakkene og myrene på Sjusjøen. Ha en svett sommer så lenge!

Bjørg på Flotsberget med store deler av Elverum bak  og under seg. 
Bjørg sett i fugleperspektiv fra branntårnet på Flotsberget.
Høyre kne tålte fint den korte turen opp på Flotsberget 6 dager etter operasjonen.
Gransjøberget seter helt nord i kommunene var den lengste ti-på-topp-turen i år med ca. 4 mil fra sentrum.
Matpakka smakte godt etter 40 km, de siste 8 i motbakke fra Julussdalsvegen. 
James Bånn på topptur.
Nødselsetra - nok en nyoppdaget perle midt i skogen.
Appelsin til frokost på Skallberget - herlig! 
Tårnet på Skallberget et kjent landemerke for mange vinterstid.
Kvasstadsetra, eller Hvarstadsetra som det står på skiltene, overrasket meg som en lite hytteby ved idylliske Agsjøen.

Ti på topp-turene loggført i treningsdagboka:

Dato Sted Aktivitet Km timer min Ti på topp-poster
  6.juil Heradsbygd Sykling 45 2 15 Verkenrunden-OlaPerSvea-Christianfjeld Festning-Stavåsdammen
  7.juli Leiret Sykling 15 0 45 Museumsrunden
  8.juli Starmoen Sykling 27 1 0 Starmoen
  9.juli Bergersjøen Rulleski 36 2 20 Bergersjøen
10.juli Flotsberget Fottur 7 2 0 Flotsberget
11.juli Julussdalen Sykling 73 3 10 Brattveltdammen-Gransjøberget seter  
13.juli Heradsbygd Sykling 33 1 45 Almuevegen
13.juli Hernes Fottur 7 2 0 Gjefsåsen
15.juli Nordskogbygda Sykling 43 2 0 Nødselsetra
16.juli Ulvådalen Fottur 3 0 30 Skallberget 
16.juli Rølsåsen Sykling 39 1 50 Kvasstadsetra 
328 19 35






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar