torsdag 11. juli 2013

Subakutt fase vel overstått

Flottsberget, 603 moh. er en av de åtte ti på topp-
turene jeg har gått eller syklet denne uka.
I skrivende stund er det nøyaktig en uke siden jeg ble meniskoperert ved hjel av atroskopi. Da er det jeg har lest meg til er subakutt fase (dag 2 - 7) tilbakelagt. Min første tanke er at det jammen er bra jeg har ferie. Jeg tror ikke jeg hadde rukket å følge opp den treningen som er forventet i en vanlig  hverdag - eller det er kanskje derfor en kan få sykemelding etter en operasjonen ....

Etter akutt fasen første dag med vekt på sirkulasjonstrening og belastningstrening, har det programmet jeg har fulgt hatt følgende retningslinjer:

Overordna målsetninger:

  • øke sirkulasjonen av leddveske
  • gjenopprette full bevegelse
  • venne vevet til økende belastning
  • vedlikehold av øvrig koordinasjon, utholdenhet og styrke
Benyttedede treningsmetoder:
  • balansetreninig på pute 3 ganger pr. dag
  • lett styrketrening m/strikker 3 ganger pr. dag
  • gåing 1 - 2 ganger pr. dag.
  • sykling
  • tøyning 
Intensitet bestemmes av til kroppens faresignaler:
  • smerte under trening
  • hevelse etter trening
  • stølhet etter trening
Fullstendig program med figurer:
Rehabiliteringsprogram ved akutt menisk skade i kneleddet og etter operasjon.

Det er jo ikke alt som jeg i en normalsituasjon ville kalt trening, men i denne fasen er det viktigere enn noen gang å registrere hva en gjør og ikke gjør. I løpet av de seks dagene har jeg derfor loggført hele 15 timer trening fordelt på 2 - 3 kortere eller lengre økter pr. dag. Jeg har ikke opplevd smerte eller stølhet overhodet og har heller ikke registrert økt hevelse i kneet. Det har fortsatt noen kuler rundt de tre hullene det ble operert gjennom, men bandasjen ble fjernet på dag 2 og det er bare tre små skorper som ikke ikke har trengt ytterligere tildekking. Foreskrevet 7 dagers-kur med Votaren for å hindre betennelse og hevelse er også fullført i dag.

Første uke har gått bedre enn jeg hadde forstilt meg - selv om jeg vel ikke helt hadde satt meg inn i hva som er forventet etter et slikt inngrep. Jeg har pr. dag 7 ikke full bevegelighet i kneet og tør ennå ikke å tøye fremre lårmuskulatur skikkelig. I tillegg har jeg opplevd at det glipper over på baksiden av kneet når jeg øker tempoet ved gange, spesielt når det heller nedover. Det siste innebærer ikke smerte, men en litt ubehagelig og et tegn på at leddet jo er ustabilt og ikke kan utsettes for noen brå bevegelser ennå.

For øvrig er jeg overrasket over hvor raskt det har latt seg gjøre å gjenoppta vedlikeholdstrening av utholdenhet gjennom både sykling og staking på rulleski. Begge deler er helt uproblematisk, og jeg har til og med kjørt en kort kvalitetsøkt på rulleski tre dager etter operasjon. Jeg har selvsagt vært meget forsiktig ved utforkjøring, men eller gjennomført to økter som vanlig. I stedet for flere korte økter på sykkel har jeg kunnet kjøre litt lengre turer og har hele tiden følt framgang mht. til bevegelighet og styrke i kneet.  Da er det bare å gå i gang med fase 2 de to neste ukene - oppbygningsfasen. Den inneholder veldig mye annet "snacks" også JOGGING på mjuk matte! Oi, oi - jeg gleder meg som en unge til julekvelden....

For spesielt interessert eller andre i samme situasjon: Her er dagboka fra subakutt fase:

Dag Sted Økt  Aktivitet Type Int km timer min Kommentar
1 Bruv. 25 1 Styrk Uth-styrk 0 0 0 15 3 x 30 rep. Bråsterk (trinn 3) + 3 x 30 tåhev.
Bruv. 25 2 Styrk Sirkel 0 0 0 20 3 runder á 4 x 20 rep.
 (Brå-sterk, tåhev, hoftestabilisering og kneløft)
2 Heradsbygd 1 Sykl Lkj-r 1 45 2 15 Deilig tur på lette gir og høyere sete for å få mjukt opp kneet.
Ble bedre og bedre - HF 100
Risberget 2 Tur Uspes 0 7 1 15 Gikk siste halvdel av Risberget Rundt.
Glapp litt over bak i kneet når jeg økte tempoet
3 Hernes 1 Rulleski Lkj-r 1 20 1 15 Ren stakeøkt
- HF 115
Hernes 1 Rulleski Lkj-h 3 3 0 16 Staketest Grinda-Hovindberget - HF 148 (155)
Løvbergsmoen 2 Tur Uspes 0 5 1 0 Rolig tur m/ Bjørg.
Glapp over bak i kneet mot slutten.
Leiret 3 Sykl Lkj-r 1 15 0 45 Ti på topp-post på Prestøya
+ ny fotorunde i Ø-løypa - HF 100
4 Starmoen 1 Sykl Lkj-r 1 27 1 0 Måtte legge inn litt fartslek på slutten pga. superlette bein!
- HF 113
Bruv. 25 2 Styrk Uth-styrk 0 0 0 30 3 x(3x3x1 min. balansepute+15 rep. sittende knestrekk+
15 knebøy m/ strikk ( alt på begge bein)
5 Bergersjøen 1 Rulleski Lkj-r 1 36 2 20 Ren stakeøkt m/ 3-er hjul
- HF 115
Bruv. 25 2 Styrk Sirkel 0 0 0 30 3 x(3x3x1 min. balansepute+3x20 rep. knestrekk og knebøy m/ strikk+
30 et-bens tåhev)
6 Flotsberget 1 Tur Uspes 0 7 2 0 Forsiktig tur over Flotsberget m/ Bjørg.
Greit opp, men litt ustabilt kne ned igjen.
Leiret 2 Sykl Lkj-r 1 15 0 35 3 runder for å lage høydeprofil til Ø-løpet
- HF 100
Bruv. 25 3 Styrk Uth-styrk 0 0 0 30 3 x(3*3*1 min. balansepute + 3*20 rep. knestrekk og knebøy m/ strikk+
30 et-bens tåhev)
Bruv. 25 3 Beveg Uspes 0 0 0 10 Torde ikke å starte tøying av fremre lårmuskel pga.
smerte u. kneet ved bøying
Sum: 180   14 56

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar