mandag 18. november 2013

Konfekten ble åpnet på Sjusjøen

I helga forsynte jeg meg rikelig av godteposen på Sjusjøen. Mer presist kan jeg vel kalle det for variert konfekt! Da tenker jeg mer på forholdene enn på selve treningen som seg hør og bør ble mye og rolig. Med unntak av en halv time i sone 2-3, ble all konfekten fortært i sone 1. Jeg forspiste meg ikke, men det skyldtes trolig at jeg trakk opp litt forskjellige biter av posen. Noen falt bedre i smak enn andre...

Med en "ski-spasseringsdag" til gode på fredag, ankom vi Sjusjøen torsdag kveld. Dermed var det duket for sesongdebut på "det hvite gullet" som det med rette kan kalles for de som livnærer seg av oss skigærninger - og i helga fant jeg ut at vi jaggu er enda flere enn jeg trodde! For å spare dyrebar kvalitetstid røsket jeg med meg skøyteskiene og gjorde fire runder i lysløypa i debuten. Litt spent på hvordan kneet ville reagere på vridningen siden jeg overhodet ikke har rørt skøyterulleskiene i sommer, men det gikk seg fort til. Forholdene var utrolige gode selv i terrenget. Myra var "oppe i dagen" kun nederst i langbakken mot vest, og jeg kunne uten problemer brukt noe annet enn "skøyte-grusskia".

Jeg var ikke alene på skistadion på torsdagkvelden heller.
Fredag formiddag var det som varslet både vind og nedbør fra morgenen av. Dermed passet det bra å leke proff i "Proffløypa" i ly nede i skogen. Langs vegen fra Gjestbodåsen og sørover var det helt topp forhold - helt til jeg nådde igjen løypemaskina og fikk noen km  med skikkelig ising selv med VR45 over blå extra og VR50. Jeg observerte også helproffer som måtte stoppe for å skrape titt og ofte opp igjen fra Moste, men tilbake i sporet var det bare herlig å jobbe seg opp igjen til Midtfjellkoia og videre over Gjestbodåsen. Jeg har så absolutt opplevd at de 5 km med sammenhengende motbakke opp til Kopnagelen har vært både lenger og brattere tildligere. Et bra tegn på den aller første klassiskturen uten "sperre på bakskiene"!

Avslutningen om Melsjøen langs vegen til Nordseter og videre tilbake til Sjusjøen ble mer ruskete. Med vinden midt i fjeset, tomt drikkebelte og manglende spor på de siste to milene  ankom jeg residensen en time senere enn planlagt. Godt at den som venter en tilbake er ganske vant med at en "tre timerstur" i praksis betyr alt mellom to og fire!
Det ble gangsperre etter den første klassiskturen i år også.
Begynne pent, sa du???
"Hilde" feide over vestlige deler av landet på lørdag, men var ikke så sint som fryktet - men derimot så alt for mild. Jeg fant det best å være tidlig ute (trodde jeg), og planen var å skøyte naturlig intervall i konkurranseløypene ved stadion. Både 5 km mot Fjellelva og mot Storåsen var suverent preparert, og det slo meg igjen hvilket grunnarbeid som må være gjort for at kun 25 cm snø skal være tilstrekkelig.

Kvalitetsøkta ble det ikke noe, den overlot jeg til andre. Det var utrolige mange fancy teamdresser å se på, både landslag og diverse klubblag pluss andre team. Flere av dem kjørte tydeligvis testløp foran neste helgs åpningsrenn på Beitostølen, og jeg prøvde ikke å komme for mye i vegen der jeg skræva meg oppe alle bakkene to ganger i begge traséene. Dessuten var jeg dyktig sliten og ville nok bare endt opp med "lapskaus" i stedet for "å spise kirsebær med de store".
Utsikt fra Rømåsen på joggeturen ned til Natrudstilen.
Ettermiddagsøkta ble tatt på beina t/r Natrudstilen for å oppleve stemningen på skiskytteråpningen. Det har sikkert de fleste fått med seg via tv-ruta, og det er ingen tvil om det ble to dager med god Sjusjøen-reklame. Om tre uker skal jeg pakke sekken og kose meg ordentlig under den store World Cup-helga - og heie aller mest på a'Therese! Selve stadion og fasilitetene rundt har fått et skikkelig løft i sommer, noe Ole Einar Bjørndalens vurdering som den beste sesongåpningen teknisk sett noen gang (!) bør være den beste attest på. Han har som kjent vært med noen år!

Publikum har full oversikt over stadion fra "Gratishaugen" på Natrudstilen.
Begge helgas to strålende arrangementer var forresten helt gratis for alle!
Standplassen har plass til hele 40 løpere samtidig!
Ole Einar Bjørndalen hadde dobbelt grunn til å være fornøyd med sesong-
premiéren på Sjusjøen
Mildværet på lørdag med 7-8 varmegrader satte bokstavelig talt sine spor. Søndagsturen ble derfor tatt på armen. I påvente av påfyll fra oven var trolig grunnen til at det ikke preparert etter nattas frost, og sporene var kun mulig å sparke fra i med isklister. Det bryet tok ikke jeg meg og gjorde i stedet unna tre kjappe mil med staking langs den øvre delen av "Proffløypa". Forholdene var skumle, spesielt i nedoverkjøringen, men det forhindret ikke verken små eller store, nybegynnere eller proffe å utnytte en ellers strålende dag. For min del ble det akkurat to timer bare i kondomdressen uten å bli verken svett eller kald. Søndagen ble avrundet med en aftenstur til fots rundt Sjusjøvatnet. Ser en bort fra snømengden, minnet vær og føre mer om påske enn medio-november.

Påskestemning på forskudd rundt Sjusjøvatnet søndag ettermiddag.
Status etter seks økter (to klassisk, to fristil og to til fots) ble dermed 11,5 t og 140 km. :-)

Detaljer fra STÅ-PÅ her:
Dato Status Sted Økt Hgd Akt. Type Int Km T M HF-snitt
14.11.13 OK Sjusjøen 1 850 S-fri Lkj-r 1 20 1 20 HF 120
15.11.13 OK Sjusjøen 1 850 S-klass Lkj-r 1 45 3 40 HF 121
16.11.13 OK Sjusjøen 1 850 S-fri Lkj-r 1 19 1 15 HF 127
OK Natrudstilen 2 800 Løp Lkj-r 1 15 1 35 HF 119
17.11.13 OK Sjusjøen 1 850 S-klass Lkj-r 1 30 2 0 HF 109
OK Sjusjøen 2 800 Tur Uspes 0 10 1 45 HF ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar