tirsdag 26. november 2013

Sjusjøpendler'n

I helga hadde kollega Erling og jeg hadde vår årlige "høydesamling" på Sjusjøen. Selv om to døgn 850 moh. neppe gir mange ekstra røde blodlegemer, er det "høydare" på tidligsnø. Siden residensen på Fjellstua ble anskaffet høsten 2009, har vi satt av ei helg så snart skiforholdene har tillatt det. Det har ikke alltid vært innertier med forholdene, men både i fjor og år har vi vært heldige. Denne gangen var det kun litt vind søndag formiddag, men ellers ganske så maksimale forhold. Tre reale økter og seks timer på ski ble helgas fasit. Med drøye 20 mil på ski på toppen av de 120 på rulleski, så kan jeg vel ikke skylde på grunnlaget når jeg stiller til start i mitt første turrenn om fem uker - nettopp på Sjusjøen.

"Langbein" på veg mot Kroksjøen .

Det var ikke bare vi to som var på ski denne helga. Det var rene påskeutfarten til Sjusjøen pga. de kjærkomne skiløypene, og lokalavisa kunne melde om smekkfull en parkeringsplass ved stadion på Sjusjøtunet. Det var helt perfekte forhold i løypene på fjellveiene, og fullt brukbart også i terrenget til tross for knapt 30 cm med snø. Når alle skiglade valfarter milevis for å få seg en dagstur på ski, er jeg naturlig nok aller mest glad for investeringen vår "midt i smørøyet". Jeg får en del spørsmål om hvor ofte vi er "på hytta", og har anslått det til ca. to måneder i året. Av ren nysgjerrighet har jeg derfor gjort et "dypdykk" i treningsdagboka for de siste fem årene. Det viste at jeg i alle fall at ikke har skrytt på meg noen Sjusjødøgn - snarere tvert imot....
En liten rast ved Melsjøen.
Min lille statistikk baserer seg altså treningdagboka. Siden jeg knapt kan huske å ha vært på fjellet uten å trene eller gå turer, er det nok i praksis identisk med antall døgn "i høyden": Det dreier seg faktisk om over 70 døgn hver at de fem siste årene med 2013 som det aller mest "fjellglade". F.o.m. 2009 har jeg loggført hhv. 73 - 76 - 77 -74 og 78 døgn i dagboka  så langt i 2013 merket med Sjusjøen. Dermed blir det nok godt over 80 døgn i år. Sagt på en annen måte: Vi tilbringer over 20 % av året på Sjusjøen!
Erling på veg opp ved Reina. 
Full fart i enden av Pellevegen. 
Pellestova var vendepunkt på lørdagens tur.
Det er lov å være blid på sånne dager!
"Hjulbeint skiløper i solnedgang!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar