tirsdag 24. desember 2013

Jakten på matlysten

Juleforberedelser....
"Nå har vi vaske golvet
og vi har børi ved
og vi har sett opp fuggelband
og vi har pynte tre.
Nå sett vi øss og hvile
og puste på ei stund......"

Tulla! Jeg har ikke gjort annet enn å støvsuge kåken og pynte plasttreet. Juleforberedelsene er likevel på stell, for det er andre ting som også er viktige. For å tåle hardkjøret de to-tre neste dagene må kroppen klargjøres. Litt omvendt karboloading, rett og slett!

Misforstå meg rett - det er trivelig med julemat, drikke, familie, gaver og alt det tradisjonelle som hører jula til. Akkurat som folk i tidligere tider sparte inn i det daglige for unne seg noe ekstra i høytidene, må jeg også gjøre meg fortjent til å fråtse i matveien. Det er egentlig noe av motivasjonen for å trene - spesielt i dagene før høytider.

Ved sånne anledninger må jeg innrømme at tanken har streifet meg: "Har jeg et spiseproblem?" Jeg har imidlertid hver gang konkludert med at jeg verken har spisevegring eller lider av tvangsspising. Jeg er nok bare på steinalderstadiet mht. kosthold når jeg blir dratt ut av rutinene i hverdagen. Jeg spiser og drikker rett og slett når kroppen sier i fra. Hvis jeg da ikke svir av noen tusen kalorier før julens ultraintervaller i spisestua, blir jeg stempla som kresen i matveien - og det vil jeg ikke ha på meg.

Til daglig har skoleklokka styrt hverdagen min og spiseregimet mitt i over 45 år: Frokostblanding eller havregrøt kl 0730, matpakke med hvitost, kjøttpålegg og brunost på brødskivene kl 1130-1200, middag med poteter mellom kl 1500 og 1600 og brødmat til kvelds ca. kl 2000. Når høytidene kommer med diverse godsaker på bordet samtidig som hverdagsaktiviteten er betydelig mindre, er det både logisk og paradoksalt  at matlysten blir mindre. En mett steinalderjeger jaktet heller ikke...

Disse førjulsdagene har bydd på nokså vekslende og delvis vanskelige "jaktforhold", men det har blitt noen runder for å få kjenne på de mest basale behov. Med ett unntak har jeg jaget rundt i skogene etter byttet, men søndag formiddag måtte jeg innse at mulighetene for utbytte ville bli størst innendørs. Her følger noen bilder fra jakten på matlysten:

Herlig med nysnø og ordentlig sliteføre før julelunsj på jobben på fredag. 

Det gikk hardt utover utstyret på skøyteturen på Budor på lørdag.
Søndag måtte det jages innendørs.....
Skitur på silkeføre fra trappa på mandag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar