onsdag 7. mai 2014

Jumbojubel

Mot mål i KM i Moelv 1. mai.
(Foto: Miroslaw Baran)
Endelig er løpesesongen i gang for "alvor". Nei, forresten det er den jo ikke! Den er i gang for MORO skyld! Gleden over å løpe smertefritt  er på topp - selv om resultatene i de tre konkurransene jeg har deltatt i er godt under tidligere standard. På årets KM i terrengløp 1. mai ble jeg sågar jumbo i klassen uten at det bekymret meg et sekund. Det er nemlig framgang å spore nesten fra dag til dag! Riktig nok kan jeg fortsatt kjenne litt til Jumpers kneet mitt etter aktivitet , men smerten blir alltid borte ved oppvarming. I motsetning til i min forrige "gledesløperus" ved juletider har jeg slett ikke tenkt å glemme verken den generelle styrketreninga eller den daglige eksentriske treninga denne gangen.

Jeg har ingen seriøse mål hva konkurranser angår før Birkebeinerløpet som fortsatt er seks uker unna. Konkurransetreninga vil bestå av 5 x 5,5 km i Elverumtrimmen på mandager den nærmeste måneden, og så får jeg se ved månedskiftet om jeg legger inn en litt lenger konkurranse på sparket. Jeg skal uansett paradere fra Birkebeineren til Håkons Hall 14. juni for å hente Birkebeinerkruset jeg noe så jæv.... fortjener etter å ha løpet samtlige Birkebeinerløp siden starten i 1998 innenfor alle merketider (og maksimaltider i de to Ultabirken-deltakelsene mine.)

Tilbake til status for løpesesongen så langt: April ble til tross for en glitrende påske med masse skiturer, den beste løpemåneden siden mai 2013. 15 mil med løping på en måned skremmer ikke vannet av noen av mine konkurrenter er jeg redd, siden noen av dem presterer det volumet i løpet av ei uke. Det er likevel godt over dobbelt så mye som månedsnittet mitt hele det siste året. Dessuten har jeg satt rimelig bra med annen trening i banken. Det er f.eks. blitt 40 mil på ski i april og mai.

Siste helga i april deltok jeg som tidligere rapportert i Sentrumsløpet hvor jeg rundt regnet var tre minutter "bak skjema". I KM i terrengløp over 3,2 km fem dager senere var jeg 25 sekunder bak fjorårets standard i akkurat samme løype. Mandag denne uka gjorde jeg unna min tredje konkurranse på ti dager, og var 23 sekunder bak eget nivå fra årsdebuten i Elverumtrimmen for ett år siden - som var den absolutt siste testen før jeg ble skadet.....

Mandag måtte jeg slippe Helge Sveen på siste halvdel av 5,5 km i Elverumtrimmen
- men var likevel godt fornøyd med 22.27 på 5,5 km. (Foto: Bjørnar Lønstad-Halvorsen)
Løpene mine på Garmin Connect:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar