fredag 21. august 2015

U(ltra)klar for Vasan

Dagen før Ultravasan er det meste på stell. Forberedelsene er gjort og det er bare de siste detaljene som gjenstår. Jeg var med i fjor og vet hva jeg går til. Likevel er jeg nok like spent i år. Det er fordi jeg har et håp om å gjøre unna turen en time raskere en hva målet var i fjor - selv om grunnlaget dessverre ikke er så mye bedre.

I fjor var medaljetiden satt til 10.30 på forhånd, i år er den 9.30! Med 9.48 som sluttid må jeg altså 20 minutter ned for å greie målet. Opprinnelig hadde jeg satt 9 timer som et realistisk mål, men det var med forutsetning av at jeg fikk forberedt meg optimalt. Jeg har løpt bare marginalt mer de siste månedene - og mye roligere sammenliknet med ifjor - så får vi se hvordan det slår ut når det lir utpå etterdagen i morgen. Med start kl 0500 vet jeg svaret når "skoledagen" min er slutt - altså kl 1430.


Usikkerheten snek seg inn den siste uka pga. såre knær - igjen. Etter en gradvis bedring utover sommeren, ble det trolig litt mye med 80 km løping forrige uke. Et annet usikkerhetsmoment har blitt skovalget. Jeg har slitt ut mine Hooka Clifton i sommer, og gikk til anskaffelse av et par Hooka Bundi for en tre uker siden. De har jeg ikke blitt helt dus med. De er betydelig hardere i forfoten og blir vonde etter et par timers løping. I fjor løp jeg med Salomon Speedcross, men i år må jeg kjøre safe pga. knærne og velger fillete Clifton. De har elendig grep i terrenget, men siden det blir tørt og dermed forhåpentligvis mindre sleipt på klopper og stier, blir nok de med fra start. I Evertsberg etter 47 km kan jeg bytte, og vil nok ha et par alternativer klare...

En annen justering fra  fjor er at jeg vil løpe uten sekk. Mange valgte det ifjor, og selv om varmen nok blir den nest-største konkurrenten på lørdag, er det så tette drikke- og matstasjoner at det nok ikke vil bli noe problem. Så er det bare å fokusere på to ting en drøy arbeidsdag: Holde beina i gang og fylle på med mat og drikke. Jeg har nok en mistanke om at tankene rekker å streife innom noe annet også, men...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar