mandag 21. desember 2015

Værsjuk!

Klar for den norske vinteren alá 2015.
Når en ikke har noe annet å snakke om er det vanlig å ty til været. Jeg bør vel være glad for at kroppen stort sett er frisk og rask, men må innrømme at jeg er en smule værsjuk. Ikke mye vits å klage på det, siden det ikke er mulig å få gjort noe med det - på kort sikt i alle fall....

Alt er "mot normalt" om dagen og inngangen til jula byr på utfordringer for å svi av kaloriene, eller enda viktigere, å få presse blodpumpa og lungene så de ikke får helt sjokk når naturen har tenkt å normalisere seg såpass at det går an å få gått et skirenn.

Forholdene på fire av de fem skiturene jeg fått til i "den første vintermåneden" på Budor, Sjusjøen og i Tufsingdalen, har vært ganske vanskelige og gjort at det bare har blitt staketrening på isen. Symptomatisk nok gikk den eneste turen hvor jeg har brukt beina på typisk rubbeføre på Sjusjøen den første helga i desember. Siden de to skiparene jeg har tatt bryet å finne fram begge er Kuzmin-sikla og ikke hatt glivoks på seg på årevis, har har jeg ikke overskredet smøringsbudsjettet for 2015 i alle fall......

Den eneste skituren under perfekte forhold så langt denne vinteren gikk mellom Støregarden og Gitvola 1. desember.
Snømangelen har gjort  at det har blitt smått med kvalitetsøkter på ski. For å være helt konkret så har det blitt en eneste økt (25.11) utenfor komfortsonen på de 33 milene jeg har på ski så langt. Jeg har prøvd å kompensere med noen mølleøkter med litt puls, pluss at jeg har vært fire økter i trappene i Ydalir på de siste to ukene. Jeg er fortsatt ikke der at jeg kan bare pøse på med løping. Det er dessverre fortsatt veldig uforutsigbart hvordan knærne reagerer på alle hopp og sprett.
Siluetten av Sålåkinna i solnedgang på staketur i Tufsingdalen 13. desember
Siste uka før jul inneholder også noen utfordringer i form av "superfinaler" mot elevene i diverse juleturneringer. Noen få minutter med basketball og innebandy har jeg da tålt, men snømangelen merkes dessverre både i hue og knærne om dagen. Kanskje må jeg fram med rulleskiene igjen før jeg kommer meg til fjells igjen i romjula? I så fall får jeg håpe på god(e)hjul. Det er vel ikke lenge før det kommer hjul med pigger på markedet?

The Pinks - Basketball Team


The Indoor Hockey Champs
Veien til formtoppen i år?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar