fredag 25. desember 2015

Alt var IKKE bedre før!

Bruvegen 23.12.2000
Hva i svarte? Enda mer klaging på været? Nei, snarere noen trøstens ord (og bilder) om at det har sett svart ut i jula tidligere år også. Bildet over, er som datoen avslører, tatt på plenen hjemme på Søbakken lillejuleaften for 15 år siden. Det året var fotball med Rune (12) langt mer aktuelt enn skitur som oppladning til julehøytiden. Bildet under er tatt på samme sted juleaften i år og viser at forholdene var "verken fugl eller fisk" med grønn mose og  is i "skjønn forening"!
Bruvegen 24.12.2015
Apporos vinteren 2000-01, så forteller min trofaste treningskamerat, STÅ-PÅ, at jeg hadde min første skitur i Stavåsen 3. januar. Før nyttår bestod grunnlaget på ski (113 km) av en tur på Budor, en helgesamling med Hedmark skikrets på Sjusjøen og tre dagsturer til Skramstadsætra. Og den vinteren gikk jeg Vasan på 5.04 og Birken på 3.30, så det er vel ingen grunn til panikk?

PS! Den STORE forskjellen på Bakkerolfen anno 2000 og 2015 er kapasiteten på beina. 20.01.2001 satte jeg nemlig persen min på 1500 m med 4.51,72 under KM i Stangehallen! Nå må jeg i alle fall ha et halvt minutt mer....

I stedet for den tradisjonelle koseturen blant snøhvite trær i Stavåsen og nærliggende eventyrland, ble det en real asfaltrunde på meg på juleaften. Inspirert av andres løpeturer innom kirker i julehøytiden, fikk jeg den fikse idéen å løpe byen, dvs. Leiret rundt. (Det ville blitt litt langt med kirkeløp i Elverum.)

Undervegs kom jeg så på at jeg jo kunne besøke alle seks skiltene langs innfartsvegene til Elverum. Med ruta motsols løp jeg først langs Trysilvegen, så Solørvegen, Vestsidevegen, Hamarvegen, Renavegen og til slutt Strandbygdvegen. Alt ble selvsagt dokumentert med og uten rød nisselue på blå Elverum-bakgrunn.

Før lysten på julelunsj meldte seg, fikk jeg også den kreative ideen om å beregne lengden på årets julejogg til 24,12 km. Da burde jeg nok ha svømt over Glomma fra Grindalen gård til Støa for å få det til, men jeg valgte omvegen over Nybrua og 25,12 km i stedet... Men en godkjent juletur ble det, og litt julestemning ble det også med en del kjentfolk som jeg både smilende og joggende kunne ønske god jul!
Julejogg med 6 selfiestopper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar