torsdag 22. desember 2016

Advent - formens ankomst?

Jeg har registret at noen løpere som jeg følger på Strava har kjørt en egen vri på adventkalenderen i år. De har åpnet luker ved å løpe distanser fra 1 til 24 km i valgfri rekkefølge. Det er visstnok lov å åpne flere luker samme dag, men da må det dusjes mellom. Hørtes morsomt ut, men jeg oppdaget den litt seint til å sette i gang. Da hadde jeg i alle fall blitt ren til jul.....

Det har likevel blitt en variert advent hva trening angår - selv om det sjelden har blitt mer enn en dusj pr. dag. Jeg tror i alle fall jeg har lagt et bra grunnlag for turrennsesongen, selv om det resultatmessig ikke er mye framgang å spore. For så vidt heller ikke å forvente når impulskontrollen er såpass dårlig og det blir litt tett mellom slagene.

Det var jo liksom ikke meningen å (dobbelt) tjuvstarte skisesongen. Først 10 km staking på Sjusjøen og så skøyting på samme distanse på Gåsbu nå sist helg. Selv om jeg har følt meg fin og i alle fall ikke har gått på "en Northug" er det ikke min treningsplanlegging noe mønstereksempel heller selv om jeg ikke kan skylde på en liten tabbe i høyden. Ser jeg isolert på resultatene er det vanskelig å finne noe skryte av, men dette er min måte å sikre meg noen hardøkter på ski. Faktum er at det ellers har blitt bare rolige økter på ski så langt. Med 550 km pr. 22.12 er jeg i alle fall kvanitetsmessig lagt foran den problematiske førjulsvinteren i fjor.

Jeg vant i alle fall treninga på Brumundkampen på påskeføret mandag.
På beina er det imidlertid blitt jevnlige og subjektivt sett gode intervalløkter i Stangehallen den siste drøye måneden. Etter fem varierte økter var det på tide å sjekke om den følelsen av at "det går likar no" stemte med virkeligheten. Jeg var så gira i mitt comeback i Stangehallen medio november at jeg lovte dyrt og hellig at jeg skulle presse ned tida på tusenmeterne med ti sekunder før nyttår. Siste onsdagstrening før jul var siste sjanse å bevise for meg selv at trening hjelper, og tre mann kjørte akkurat samme økta som fem uker tidligere: 6 x 1000 m med start hvert 5. minutt, dvs, med ca. et minutts pause. Resultat: Snittet gikk OPP to sekunder fra 4.02 til 4.04. Ikke noe skremmeskudd for noen av de som liker å sammenlikne seg med Bakkerolfen akkurat. Jammen bra det er lenge til vårs!

Begynner å bli god på venstresvinger etter hvert!
Det er viktig for sjølvtilliten at jeg greier å rote fram noen troverdige bortforklaringene i sånne tilfeller når det kan virke som trening IKKE hjelper. Etter en rask titt på pulskurven fra økta, trengtes det ingen lange analyser. Overskuddet boblet ikke over akkurat.... Det samme har jo vært tilfelle i de to impuls-konkurransene på ski også hvor jeg har stivnet på lav puls. Verst var det på Ottestadrennet i konkurranseløypene på Gåsbu, som til og med var min første skøyteøkt på tre uker! Litt typisk meg så kom jeg  på at jeg hadde "glemt" å trene skøyting etter at jeg meldte meg på to dager i forveien, og for å bøte på det måtte jeg jo ta en skøyteøkt på tampen.

I stedet for å bruke hele fredagskvelden på å dra fram og tilbake til Budor for å få ei økt, tok jeg et kortreist alternativ. Skøyteisen på Fylken lå jevn og fin bare 1 km unna. Dermed tok jeg på meg skøytene  i kjelleren, syklet med dem på (!) og gikk to 2 x 10 000 m på rappen. På en drøy time ble det 100 venstresvinger - kvelden før den planlagte kortintervalløkta mutters alene med mer venstresvinger i Stangehallen lørdag formiddag. Etter 10x300 + 10x200 + 10x100 m og litt rusling i pausene fant jeg ut at det ble 110 venstresvinger til sammen "dagen derpå". Moro det og, selv om jeg ikke hadde noen å dele den venstrevridde moro med noen av dagene.
Topp-10 plassering er jo ikke verst....

Advent betyr vel egentlig "Frelserens ankomst", men det kan virke at han er litt forsinka. Jeg får håpe det ikke er mer enn ei uke slik at jeg stiller med nyfrelst form til Romjusrennet på Sjusjøen på årets neste sist dag? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar