mandag 13. mars 2017

Rolig nå, Uroligrolfen!

Stakerolfen etter 20 km i HalvBirken (Foto: Stein Arne Negård)
Etter en drøy uke med forkjølelse i vinterferien har det bokstavelig talt gått i hundre den siste uka. Med en periode ute av den daglige rytmen treningsmessig må jeg alltid teste hvor jeg står igjen.

Løpsformen er ikke 1. prioritet akkurat nå, men både den 6,6 km lange Kaashagarunden i Snøkuten sist tirsdag og det årlige 5 km lange landsmøteløpet i Kondis på lørdag ga likevel en god pekepinn på kapasiteten samtidig som det er eneste måten å få vekket kroppen skikkelig på. Begge gikk omtrent som forventet. 29.32 på delvis isete underlag i Veldre var akkurat samme tid både som for et år siden og i motsatt retning i desember. Det er verdt å nevne at jeg stilte med vanlige piggsko på isen helt uten demping for første gang på x antall år på tirsdag. Jeg tror jeg kan si at jeg har løpt fra kneproblemene nå!

Tirsdag:
Klar til start i historiens minste Snøkut! (Foto: Stein Arne Negård)
Tirsdag:
Med 20-årspremie i Snøkuten etter løpet. (Foto: Stein Arne Negård)
Den kontrollerte 5 kilometeren på Romerike ble årets herlige debut på bar asfalt i kortbukse og t-skjorte. Jeg regnet med en tid mellom 20 og 21 minutter - og med 20.59 holdt det jo akkurat. Følelsen når jeg presser maks er imidlertid ikke god. Etter fem måneder med ukentlig kvalitetsøkter på beina burde jeg notert litt framgang nå, men den gang ei. Jeg har noen teorier om hvorfor O2-snappinga ikke funker, men det må jeg komme tilbake til etter Birken. Der vil den ikke være den mest begrensende faktoren uansett plan for gjennomføring.

Fredag og lørdag:
Hedmarks-utsending i halvsvime på Landsmøte i Kondis. (Foto: Oddvar Røsten)

Lørdag:
Fra starten på Vinterkarusellen i Lørenskog. (Per Inge Østmoen)

For å bli tryggere på plan DP i Birken stod HalvBirken på programmet søndag. Med full rulle på jobb de siste ukene og årets landsmøte i Kondis på Romerike i helga, var det ikke akkurat Stakerolfen i fullada utgave som stilte til test på Sjusjøen søndag formidddag. Tid til ordentlig prepping av ski ble det heller ikke. Med nysnø natta før rennet og nullføre på start og deretter varmegrader, var det ikke noe sjakktrekk å ha klargjort kun stakeskia. De er veldig mjuke og har lange kontaktflater som jo er nødt til å suge i glasserte spor. Pulver eller noe annet lurium var heller ikke prioritert i stresset. Det eneste jeg gadd å gjøre når jeg skjønte tegninga, var å dra over med 1 mm rettrill.

På veg bort til stadion kjentes det ikke så gæernt ut, men allerede fra start var suget i det mest brukte sporet merkbart. Ved hjelp av god jobbing hang jeg likevel godt med fra bakerste rekke i pulje 1 i eget spor mot Kroksjøen og avanserte også flere plasser over Gjestbuåsen, den eneste ordentlige stigningen i løypa. Jeg merka at det ikke var noen spesielt "pigg dag", men hovedsaken var jo å få en gjennomkjøring på overskrotten og jeg syntes egentlig at jeg holdt hjulet bra i gang.

Jeg vet ikke om det var kortere staver som gjorde at jeg fikk litt vondt i ryggen, men siden det var såpass lett løypa valgte jeg å prøve vanlig klassisk lengde på stavene denne gangen. Fra Midtfjellkoia etter 9 km og "hematt" til Sjusjøen ble som en vanlig treningstur i midt eget selskap. På den siste halvdelen kom det små grupper bakfra hele tiden som alle passerte "glatt" uten at jeg greide å ta bakskiene før 4. beste jente på Dæhliehaugen. 33 minutter fra Sjusjøen og ned er jo ikke helt på trynet, men mellomtidene forteller at jeg tapte fire plasser i klassen og havnet på 20. plass av de vel 100 i 50-årsklassen. Sist jeg gjennomførte for to år siden brukte jeg 5 minutter mindre, men da var forholdene og vinnertidene også en del bedre. HalvBirken ble uansett en grei test selv i "halvsvime" - dvs. med halvveis forberedelser av det meste.

Søndag:
Bakkerolfen vs. Tigergutt i Sjøsæterlia - B. (Foto: Stein Arne Negård)

Nå starter ei uke hvor det er om å gjøre det meste mer helhjertet. Av alt det jeg er dårlig på, kommer oppladning høyt opp - men jeg har sykt lyst til å være pigg i møtet med både Dølfjellet og Midtfjellet på lørdag. Derfor skal Bakkerolfen leke Roligrolfen denne uka. En moderat økt på beina og en nervetur på Skramstad for å teste ski mot helga er alt jeg har tenkt å gjøre - bortsett fra å klargjøre et par ski eller to, da!

Med aldersjustering så ble jo resultatlista fra landsmøteløpet ganske hyggelig...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar