mandag 4. september 2017

Kvalitetstur til Furusjøen Rundt

145 løpere klare til start på 18 km rett nedenfor Rondablikk.
(Arrangørfoto)
Helga var satt av til kvalitetstid på bortebane, for anledningen i lag med både Bjørg og Jan Erik. Utgangspunktet var fetter'ns kamp for å vinne trippelen i Furusjøen Rundt med mektige Rondane som bakgrunnskulisse. 18 km på Kvamsfjellet er for real bortbane å regne for en lokalpatriot som stort sett bare drar til hovedstaden hvis det er nødvendig å bevege sine ben utenfor Hedmark for å teste formen.

Jeg  var rask på pletten og tilbød mine høyst begrensede fartsholder-egenskaper da Store-/Stake-Bakken mente han trengte drahjelp for å dra i land klasseseieren etter 45 på ski, 70 på sykkel og altså 18 avsluttende km på beina i trippelen som nasjonalromantisk nok profileres som "Eventyret i Rondane".

Fellesturen fra Sjusjøen oppover Gudbrandsdalen ble krydret med den innfødte lillehammeringens private lokalhistorietime - og plutselig var vi ankommet Rondanes forgård. Det er ingen grunn til å vente med å avsløre hvordan selve oppdraget gikk, siden den hardeste opponenten aldri dukka opp. Å anse oppdraget som utført før start var selvsagt ikke aktuelt, og taktikken ble beholdt. Det burde holde med halvannen times arbeid på en lørdag  var vi enige om, og vi la avgårde side om side i en kontrollert åpning for å finne plassene vår i feltet.

Oversikt over arenaen som blir brukt sommer som vinter. til Furusjøen Rundt.
(Arrangørfoto)

To blide fyrer med utsikt over Furusjøen under oppvarminga.
Sist vi stilte på samme startstrek med løpesko på beina var i Birkebeinerløpet for nesten to måneder siden, og da var det bare sekunder mellom oss. Selv om vi har brukt tida ganske så forskjellig siden den gang, så ville det overraske i alle fall meg hvis de ville bli noen stor differanse denne gangen også. Motivasjonen til å avgjøre til egen fordel er det ingen grunn til å tvile på - uansett "ekstern" konkurranse. Det er nok gjensidig selv om det er mine ord: "Det spiller ingen rolle om det er 2000 eller 2 i feltet. Hovedoppgaven er den samme!"

I uønsket posisjon allerede i oppvarminga....
Allerede i den første slake bakken ante jeg tegninga. Jan Erik fikk noen meter som jeg ikke turde å utligne. Det gikk greit å ligge i "min fart", men så fort jeg prøvde å koble inn et høyere gir, ble løpesettet krampeaktig uten at det ga noe effekt, spesielt oppover. Jeg holdt cruise-controllen inne og greide å nyte det fantastiske flotte løypa som etter noen km på grus ned til Furusjøen slynget seg videre på østsiden vekselsvis på brede kloppinger, mjuk skitrasé-underlag og herlige furunålstier uten at det var nødvendig å bli møkkete på beina. "Her skulle det vært moro å løpe når en er i form", tenkte jeg i mitt stille sinn mens jeg hele tiden sjekket avstanden framover til en lang, krumrygget fyr med hvit overdel og rødt hodebånd. Den økte kanskje litt før vi var ute å grusen igjen i nordenden av sjøen, men ikke mer enn at jeg var på skuddhold....

Starten har gått med en (delvis skjult) blånisse til venstre i bildet. (Arrangørfoto)
"En indre og vekk med'n" var ikke tema denne gangen heller. (Foto: Per Fredriksen)
Noen løpeform er jeg dessverre ikke i ennå, og det begynner å haste. Litt skuffende måtte jeg lørdag innse at tre løpefri dager den siste uka ikke hadde gitt noen boost. Overskuddet og evnen til å holde trykket oppe er absolutt brukbart, men beina vil ikke. Jeg og fysioen jobber med saken, og ved hjelp av trykkbølger håper vi å få løst opp i spenningene og ømme sitteknuter. Hamstringene og den potensielt sterke setemuskulaturen bidrar ikke nok til framdriften i steget, og er rimelig sikkert grunnen til at jeg ikke får noe kraft i frasparket.

Eventyret i forgrunnen - Rondane i bakgrunnen...(Arrangørfoto)

Eventyrlig underlag og omgivelser... (Arrangørfoto)
På den oversiktlig grusveien på andre halvdel fikk jeg hjelp av et par løpere som kom opp bakfra, og jeg innbilte meg at den spredte gruppa foran var lettere å se. 3-4 km før mål visste jeg det ville ble tøffe tak med en sammenhengende motbakke og 100 høydemeter på 1,5 km. Det gikk ikke fort, men i motbakke blir avstanden framover redusert i antall meter. Jeg kom meg da opp på et vis med konstant åpen munn gispende etter luft like framoverlent som en skihopper da jeg endelig rundet kulen 2 km før mål. Neppe noen estetisk nytelse og garantert mye å trekke for på stilen!

Ned mot mål langet jeg ut det jeg var kar om, men skjønte at de ca. 100 meterne var for seint å ta inn. Bjørg var også på oppløpet på sin 8 km da jeg jeg bare hadde rundingen inne på stadion igjen, men slaget om Furusjøen var  tapt - men ikke uten kamp i alle fall.

Med åpen munn i den siste bakken ned til mål. (Foto: Per Fredriksen)

De to mellomtidene ute i løypa viste at jeg var 42 sekunder bak halvveis og 24 ved forvarselet 1 km før mål før avstanden økte igjen til 28 sekunder i mål. Den jækelen på ha spurtet med livet som innsats - og likevel hatt tid til å klappe Bjørg på rumpa! Jeg var enda nærmere i klassen hvor jeg var seks sekunder fra 3. plassen (av 10 i klasse M55-59 år) og ikke mer enn 2.36 bak Hans Ivar som vant klassen.
Jan Erik med et par Team Sport 1 kompiser foran pallen...
..og på toppen av pallen - til og med to ganger.. Dobbelt grattis!

Summa summarum en god treningsøkt hvor det ble jobbet med moralen i en terkselfart som forhåpentligvis skal holde over dobbelt så lenge om fire uke. Jeg er i nærheten av noe på en langtfra lett dag, men hele "pakketuren" til Furusjøen oppveier for det meste: Topp sosialt og treningsmessig utbytte med påfølgende påfyll næringsmessig og åndelig, avslappende logistikk med null stress, kondis-profilering av et arrangement med kvalitet i alle ledd,  fantastisk høstvær og natur som fikk en turist til å måpe. Det er nok bare å innrømme  for en lokalpatriotisk lokalredaktør at det arrangeres flotte - ja eventyrlig flotte løp andre steder i væla også.


De klart viktigste resultatene i Furusjøen Rundt 2017:






M55-59





Plass
Navn
Kl
Klubb
Tid
Diff
1
M55
Vingrom
1:20:48
00:00.0
2
M55
NOTEAM
1:22:09
01:21.0
3
M55
Njård
1:23:18
02:30.0
4
M55
FIK Orion
1:23:24
02:36.0
5
M55
Voorne Atletiek
1:30:23
09:35.0
6
M55
Skakkebu turlag
1:40:30
19:42.3
7
M55
Atomem BIL
1:42:10
21:22.1
8
M55
Sk Rye
1:46:10
25:22.7
9
M55
Ringebu Fåvang
1:47:26
26:38.3
10
M55
Eidsiva Bredbånd AS
2:07:24
46:36.9






M60-64 





Plass
Navn
Kl
Klubb
Tid
Diff
1
M60
Strandbygda IL/Team Sport
1:22:56
00:00.0
2
M60
Oslofjord Triatlaon
1:43:36
20:40.3

SE OGSÅ STOR REPORTASJE PÅ KONDIS.NO:
Furusjøen Rundt levde opp til Kondis' kvalitetsstempel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar