mandag 14. januar 2019

Lenge leve fetterduellen

Et meget sjeldent syn: En fetter med og en uten startnummer.
(foto: Kjell Arild Andersen)
Det er nytt år og dermed nye muligheter for både det ene og det andre. Av forståelige (?) grunner har jeg ikke vært så ivrig på statistikk over egne prestasjoner som jeg en gang var de siste årene. Ikke noen vits å gni det inn at det går stadig saktere liksom, men det jobbes likefullt for å få noe å slå i bordet med. Dokumentasjon må til, og som den realist jeg er statistikk til for å brukes for alt den er verdt. Da har jeg ikke glemt at det finnes tre typer løgner: Hvite løgner, svarte løgner - og statistikk!


Kanskje det manglende fokuset på de harde fakta er en medvirkende årsak til at det ikke er blitt jobbet så målrettet som tidligere. Da er det greit å ta tak i statistikken som jeg ikke kan bortforklare med økende alder: Fetter Jan Erik er fortsatt med en snau måneds slingringsmonn tre år eldre enn meg. Rent statistisk (!) skulle de tre årene tale mer i min fordel nå enn for 23 år siden da jeg begynte med min litt spesielle form for slektsgransking for å finne ut hvem som egentlig er sprekest i slekta. (Mulige andre kandidater til tittelen kan bare melde seg så skal jeg lage en statistikk .)

Første duellbildet i arkivet - KM terrengløp i Stavåsen i 2005. Tap med 1,4 sek...
Og det ferskeste - tatt etter et nytt prestisjetap (med 46 sekunder)  i Snøkuten i forrige uke...
Dette innlegget er egentlig en oppdatering av to tidligere saker: Den store fetterduellen (april 2011) og Det viktigste er ikke å vinne... (desember 2015), med den store forskjellen at eldstemann har overtatt hegemoniet så det holder. Det er jo absolutt spenning i de fleste duellene, men trenden de siste årene er klarere enn bevisene for global oppvarming og økningen i el-bil salget i Norge. Jan Erik har nemlig tatt den usynlige pokalen fire år på rad nå, og jeg må finne fram resultatene fra 2013 for å ha noe å trøste-mimre over. Ikke nok med det, overtaket er bare blitt større og større. Makan! Det er fare for at jeg må svelge minst en kamel nå - eller rett og slett "legge opp" hvis jeg skal ta meg selv på ordet. Jeg som snart i en mannsalder har utbasunert at "det viktigste er ikke å vinne - men å slå fetter'n"!
Marerittet - Jan Erik stikker - her på treningstur på Budor i 2005.
Vel, som noen har fått med seg er det i 2045 det gjelder -  kampen om seieren i M85+ i Birken. Da trenger jeg ikke regneark for å finne ut at det fortsatt er muligheter. Vi er jo ikke halvveis ennå! Spøk til side - bak all den kameratslige rivaliseringen er det en iboende glede om å leke å holde oss unge både i kropp og hode. Tullinger hører vi, men vi har det moro så lenge det varer - neppe til 2045, men det er det bare tiden som vil vise.....

Tilbake til det som er "fakta faen": Til tross for at de fleste duellene har tippet samme veg de siste årene, har det sjelden vært snakk om store differanser. Det er jo derfor at duellen "lever" og er den beste gjensidige motivasjonen vi kan gi hverandre. I fetterduellens "barndom" hendte det at det var rått parti, som da jeg hadde dusjet ferdig i Håkons Hall da duellanten ankom arenaen like blid - eller da Jan Erik var for elite-syklist å regne og var over en halv time bedre enn meg i BB-rittet. På de 18 gangene vi har stått på samme startstrek siden foto-finishen i Romjulsrennet i 2016 har differansen vært under to minutter på 12 av oppgjørene. Slikt blir det motivasjon av, og slett ikke noe fare for at verken den ene eller andre "kaster inn håndkleet".

Av de 145 duellene som er bokført leder jeg 77-67, i tillegg til at to har endt med poengdeling. Flere morsomheter som kan lese ut av de spreke fakta: Vi har konkurrert samtidig ganske nøyaktig 240 timer - 10 døgn - og gjennomsnitts-lengde på konkurransene våre er 27 km. Til sammen leder jeg med fire timer i tid - altså utklassing! Niks, det utgjør nemlig 1 minutt og 40 sekunder pr løp. Konklusjon: Det er fortsatt like viktig  å slå fetter'n - men enda viktigere at det er minst to på startstrek... Og i morra blir det vel ny duell, Jan Erik?

Men det er ikke alltid det er duell (det bare virker sånn).
Her etter Ultra(tulling)tur på bena Rena-Sjusjøen-Rena i 2010.
Fetterduellen er slett ikke parkert som her på Skramstadsætra før Birken - også i 2005!


FETTERDUELLEN 1996-2018







Antall seire:

År
Jan Erik
Uavgjort
Rolf
Sum
Årets fetter
1996
2

2
4
Uavgjort
1997
3

4
7
Rolf
1998
4

5
9
Rolf
1999
3

5
8
Rolf
2000
11

3
14
Jan Erik
2001
0

2
2
Rolf
2002
1

6
7
Rolf
2003
1

2
3
Uavgjort
2004
2

3
5
Rolf
2005
4

4
8
Uavgjort
2006
5

4
9
Jan Erik
2007
0

3
3
Rolf
2008
0

11
11
Rolf
2009
1

3
4
Rolf
2010
1

4
5
Rolf
2011
1

4
5
Rolf
2012
2

1
3
Jan Erik
2013
0

2
2
Rolf
2014
3

3
6
Uavgjort
2015
4

3
7
Jan Erik
2016
4
1
0
5
Jan Erik
2017
7

1
8
Jan Erik
2018
7
1
2
10
Jan Erik







Jan Erik
Uavgjort
Rolf
Sum

Løp
16
1
31
48

Ski
48
1
42
91

Sykkel
3

1
4

Triatlon
0

3
3







Sum
67
2
77
146







Årets fetter:
7
4
12
23





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar