onsdag 5. januar 2022

O jul med min glede.....

Juleferien avsluttet 2021 på en festlig måte med det meste av det som hører til. For vår lille familie satte ikke smittevernstiltakene noen restriksjoner på feiringen. Den inneholdt i all hovedsak det samme som den har gjort i mange år nå.

Problematiske restriksjoner ble det heller ikke på treningsfronten, snarere tvert i mot. Når jeg summerer opp treningen jeg gjennomførte helt etter innfallsmetoden i løpet av jule- romjuls- og nyttårsdagene både hjemme og på Sjusjøen, er det første som slår meg at det er godt gjort å øke matchvekta med 3 kg. Det tyder vel på at det ble tid til å kose seg også - uten at det er dokumentert på samme måte....

Garmin-appen opererer med 1800 hvile-kalorier pr. døgn for meg og antyder også at jeg mer enn doblet kaloriforbrenningen tre av dagene i romjula. Det tyder altså på at "restitusjonstiltakene" i form at inntak av ernæring har vært tilstrekkelig.... Her er treningsstatusen for mine 14 "fridager" (20. desember- 2. januar):


Mitt Mekka!

Samtlige 20 skimil var rolig trening, mens det ble et par kvalitets-løpeøkter på mølle. Det eneste som det var en form for system på i treninga, var "Morning Run-streak" bestående av koseløping åtte dager på rad. Kjempedeilig å ta seg en tur for å skjerpe appetitten igjen til frokost. Anbefales!

Også treningsåret 2021 kan jo oppsummeres med det samme, og med min trippel registering av all trening er det interessant å sjekke om Garmin, Strava og Bakkerolfens manuelle registeringer i STÅ-PÅ er enige. Her er fasiten: 


Min egen tilførselsløype til Låven ble ikke brukt denne jula....

Det er altså en del avvik på tidsregistreringa mellom Garmin og Strava som nok skyldes at de to appene registrerer pausetid forskjellig. Begge tallene er for øvrig for lave siden jeg ikke har logget noen av de vel 40 timene jeg har jobbet med tøyeøvelser i løpet av året. De er tatt med i STÅ-PÅ, men der er det nok til gjengjeld noen økter jeg har glemt å føre opp manuelt.

Uansett, regnet i antall timer og km ble 2021 det mest aktive året mitt noen sinne uten at det slett ikke var noe mål. Garmin, som har de klart mest oversiktlige rapportene over tid, har følgende tall for årene etter 2015 hvor jeg har brukt Garmin Connect konsekvent. 



Det er langt fra noe nytt at jeg har ambisjoner om å bli latere uten å lykkes med det. For tre år siden hadde jeg følgende nyttårsinnlegg: Med ønske om et riktig lat år! Da er det jo et paradoks at jeg tilsynelatende øker treningsdosene stikk i strid med det som anbefales i min alder ift restitusjonstid. Det er i imidlertid en del skjulte fakta her som må tas med i det store bildet for å vurdere hvor "idiot-trent" jeg er. Som sagt så har jeg brukt nesten en time pr. uke på tøying på stuegulvet. Det kan mer defineres som et restitusjonstiltak enn trening og i all fall ikke noe som belaster systemet ekstra.

Jeg har også blitt flinkere til å ta med min bedre halvdel på gåturer, noe som utgjør nesten tre timer i uka i snitt. Altså er det ytterligere 150 timer og 65 mil i treningsstatistikken min som er ren restitusjon. Kall det gjerne substitutt for sofaen og tv-stolen - men minst like trivelig og i alle fall mer  tilfredsstillende både fysisk og psykisk. Balsam for sjelen!

At gåing i 5-6 km/t har et visst utbytte som restitusjonstrening er også hevet over tvil. Garmin forteller f.eks. at gjennomsnittpulsen på mine 143 gåturer i 2021 var 88, dvs. 55 % av maks. og i nedre sjiktet for trening i sone 1.

Poenget med analysen min er at bak treningstimene på "eliteutøver-nivå" skjuler det seg veldig mye kos. Høstens resultater har samtidig vært meget tilfredsstillende, og jeg har trua på at jeg kan heve meg et hakk også i året som kommer. Jeg frykter imidlertid at det kan bli veldig få muligheter til å vise det med ski på beina - akkurat som i fjor. Det får bli tema i neste innlegg. God vintertrening!

Juleglede på skøyteisen rett før jul.


Julekut med Maze på juleaften.

Langtur med Vidar i Hornsjørunden.

Strålende dager på Sjusjøen også denne gang.

Men også en del Sjusjøtåke.

O jul med min(e) glede(r)


Strava-tallene  for 2021.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar