tirsdag 22. februar 2022

Klasseseier og 20 (i stil i) Trysil Skimaraton

Helga bød på årets andre skimaraton i Trysil og årets andre 20-årsjubilem - dagen etter at jeg mottok plaketten for 20 deltagelser i Trysil-Knut rennet tre uker tidligere.

20 i stil er nok å ta i, men etter litt testing ble det i alle fall gammeldags klassisk stil i 42 km i aldeles stilrene forhold. Kanskje en smule påvirket av utfallet, men i skrivende stund et av de flotteste skirennene jeg har gått – og jeg har gått over 500!

Det var litt kjølig fra morgenen av med -18 på bilen over Flishøgda og ca. 15 ved ankomst Østby. Førstevalget var at DP-skia skulle brukes for første gang i et turrenn siden mitt forrige TSM for akkurat to år siden. Litt trå følelse ved testing på den nye stadion, så da skia med V40 som feste gled likt, bestemte jeg meg raskt for å bruke beina som jeg tross alt har trent mest på.


Startflata i slak motbakke.

Jeg var «overseedet» fra påmeldingen til det avlyste rennet for et år siden med start i første pulje sammen med eliten, men da kunne jeg jo bare luske av gårde i mitt eget tempo helt bakerst. Jeg hadde nok glemt at jeg ofte gjør gode renn på Østby, og var en smule overrasket over at jeg var i selskap med presumtivt bedre skiløpere fra start. Først slakt oppover og så nedover igjen på myrene, og jeg fikk en god bekreftelse på at beina funka til variert bruk og at gliden var verken dårligere eller bedre enn medløperne i den vesle pulja som jeg av gammel vane dro litt for lenge på.

Med Kjetil på slep opp Ryskdalen etter 17 km.
(Foto: Jonas Sjögren, Destinasjon Trysil)

Tre av fire medbrakte géler ble tatt inn i tillegg til drikke på alle matstasjonene unntatt den siste, og turen ble bare bedre og bedre. Det var så vidt en merkbar trekk på toppen hvor vi ofte har gått i tåka, men som jeg nå kunne nyte i fulle drag før det tippet nedover igjen. Litt problemer med å henge på Kjetil nedover som så langt hadde ligget som en skygge bak, så dermed ble et solorace den siste drøye mila. Det kom opp noen få bakfra mot slutten, men etter startnumrene å dømme var det løpere i pulja  som starte fem minutter bak. Passeringen på mellomtidene fortalte om et godt disponert løp hvor jeg gikk meg opp fem plasser på totallista fra første passering etter 14 km.

Ove Stengrundet (Foto: Vigdis Jensen)

Trond Olsen. (Foto: kondis.no)

Adelen med 20 år i Trysil Skimaraton: Ove, Trond og ego. (Foto: kondis.no)

Da speakeren proklamerte noen velvalgte ord om at en alltid-tilstedeværende hadde var dagens vinner i klasse M61-65 år, var dagen komplett. Idrettsgleden fikk som på Sjusjøen for 14 dager siden et nytt verbalt utbrudd, og jeg kunne sole meg i glansen resten av dagen med fotografering, småprat og alt som hører til denne herlige hobbyen. Med premie, diplom og en like fornøyd makker i bilen hjem ble det et nytt fargerikt blad i minneboka.

God stemning med Rune før og under turen hjem.

PS! Mandag kveld, to dager senere sjekket jeg stakeformen i Strandbygdas hodelyktrenn, Ørtjernrunden, og fikk en ny bekreftelse på at formen er i anmarsj. Denne gangen på de blanke skiene som var smurt til Trysil. Rune som var fire minutter foran meg på blanke ski i Trysil, hadde nok med å henge på - helt til han slo meg på målstreken - i den 15 km lange runden med en 3 km lang stigning og vel 300 høydemeter. Alltid artig å kjenne at kroppen responderer på trening, og ekstra tilfredsstillende å vite at jeg faktisk har to kort å spille på i Birken som nok blir neste nå. 

Dagen er komplett! (Foto: Rune Gilde)



Bildene mine på kondis.no:
Solskinnsbilder fra Trysil Skimaraton







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar