onsdag 1. september 2010

Allsidig avslutning av august

Det ble en variert avslutningsuke av august for mitt vedkommende. Den siste uka bar preg av korte, allsidige økter som restitusjon etter Romerike 6-timers. I tur og orden har det blitt sykkeltur, løpskarusell, styrkesirkel, løpsintervaller, rulleskikarusell, før helga de i helga ble tre løpeturer i bløtt og variert terreng på Sjusjøen. Til sammen sju økter på 7,5 timer og knapt 70 km på beina.

Det er bløtt i terrenget og det ville være kjekt med ordentlig tørrvær fram mot Birkebeinerløpet/UltraBirken om tre uker. Her fra stien mellom Sjusjøfjellet og Lunkefjell.

Status for august måned ble 41,5 timer trening. 515 km er loggført, fordelt på 330 km løping, 140 km sykling og 45 km rulleski. I tillegg har det blitt en trekvarters styrkeøkt ukentlig. De to konkurransene som jeg satset på, Kongsvinger Maraton og Romerike 6-timers ble en opp- og en nedtur. De er grundig evaluert i tidligere innlegg, så de lar jeg ligge nå.

Månedsrapport i STÅ-PÅ: 
http://www.sportsys.nu/KO_grid_dotcom.asp?QID=rol-ba2@online.no

Vasalopp-forberedelsene er også godt i gang midt oppi ultrafokuset. Gjennomføringen både av den faste styrkesirkelen og rulleskikarusellen viser at jeg ligger bedre an enn i fjor da forberedelsene til BB-rittet stjal en del tid og energi. Etter å ha bivånet årets Kulde-gjørme-Birk på nært hold, angrer jeg ikke på at jeg droppet den utfordringen i år. Jeg har imidlertid noe igjen å bevise for meg selv på sykkelsetet etter fjorårets fiasko, men det kan vente.

Kjell Arild har fått på seg tørre votter prøver å få i seg drikke på Storåsen. Det kribla ikke så mye som vanlig etter å delta akkurat denne dagen.

Det mest spennende med Birken for meg denne gang, var at i jeg kraft av "jobben" som lokalredaktør for kondis.no i Hedmark en var gjest i NRK Hedmark og Opplands formiddagssending midt under oppkjøringa til den store rittdagen. Selv om jeg langt fra er noen sykkelekspert, ble jeg invitert til å snakke om trening generelt og Birken spesielt. Min jobb var egentlig å balansere synet på Birken som ble frontet av den ikke ukjente idrettshateren Per Inge Tokelsen som mener at den slags er for egoistiske, middelaldrende menn med tjukk lommebok.

Jeg ble behørig presentert som redaktør for kondis.no i Hedmark både på NRK's formiddagssending og på nettsidene. Foto: Helle Therese Kongsrud/NRK.

Jeg synes jeg fikk fram at det positive ved at så mange setter seg et mål som Birkebeinerrittet, Oslo Maraton, Vasaloppet osv., langt overstiger de få ekstreme utslagene som kan oppleves som negative. Utstyrsfokus ja, men den store sykkel-, turrenn- og løpebølgen som har skylt inn over oss, er i all hovedsak positiv for samfunnet. Det irriterer meg at media er så flinke til å hjelpe folk med å finne påskudd til ikke å ta ansvar for helsa si - om det er fare for hjertflimmer, utsyrshysteri, kaksesport eller andre grelle eksempler som blir trekt fram. Den største faren for denne gruppen er og blir dem selv hvis de ikke kommer seg opp av sofaen!

Det var en ny opplevelse å svare på spørsmål både fra programlederen og lyttere på direkten. Litt diplomat må man være, men jeg er likevel fornøyd med hvordan jeg fikk fram "det glade budskap". I løpet av en drøy time tror jeg osgå at jeg ble presentert som kondis-representant minst fem ganger, så da ble det bra gratisreklame for nettstdet vårt i tillegg.

Lnk til formiddagssendinga på NRK Hedmark og Oppland fredag 28. august:
(Intervju fra 23.30 min. og utover)

Temaet på nrk.no:

Forholdene i Birkebeinerland mandag morgen stod i skarp kontrast til de tøffe forholdene to dager i forveien. Her på Sjusjøfjellet med Lunkevann og Kroksjøen i bakgrunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar