onsdag 9. februar 2011

Snøkuting er tingen!

Egentlig er det rart at jeg ikke har tenkt på dette før nå, men løping i løssnø - eller "snøkuting" om du vil, er jo den ideelle treningsformen for meg nå. Den høyre leggen er ikke 100 % ennå, og før denne ukas løp i Veldre har jeg ikke løpt en eneste kvalitetsøkt i 2011.

Omstendighetene var at jeg måtte være litt kreativ for å finne på et alternativ til elever som ikke stiller med skøyter til gymtimene denne uka. Løsningen ble en form for løssnø-orientering på Sagtjernet som ligger i umiddelbar nærhet til skøytebanen her på Elverum. Mandag kveld var jeg derfor ute for å sette opp løypa og oppdaget at løping på is dekket med ca. 20 cm snø var bare herlig. Skånsomt underlag og passende krevende ved at en må løfte knærne litt mer enn vanlig. Genialt! Hadde jeg ikke hatt Snøkuten i tankene dagen etter, ville jeg nok fortsatt rundt på tjernet til mørket hadde senket seg. Dette skal jeg bruke bevisst framover for å bygge opp igjen løpsmuskulaturen uten å provosere leggen på harde, frosne vinterveger eller harde gulv.

 Trio klar til start: Jan Olav Endrerud, ego og Kjell-Petter Ellingsbø. Foto: Stein Arne Negård.
Tirsdag dro Kjell Arild og jeg til Veldre for å løpe den snaue mila i Nordhagarunden. Ambisjonene var nullstilt og oppdraget ville være godkjent hvis leggen holdt til mål. Starten ble et lite sjokk da jeg syntes Jan Olav, Kjell-Petter og en kvartett foran la vel friskt avgårde. Etter hvert kom jeg inn i en bra rytme, og særlig i den bratteste kneika opp til rundens høyeste punkt følte jeg meg sprek til beins og hentet inn Kjell-Petter relativt raskt. Jan Olav var ikke langt foran, og jeg holdt nok avstanden til bunnen av den bratte Meiribakken. På det lange strekket bort til kirka fikk jeg ikke beina til å gå selv om jeg hadde bestemt meg for å prøve noen nye rykk i de små kneikene. Jeg mistet øyekontakten med min faste rival, og etter målgang skjønte jeg nok at det hadde gått smått her. Jan Olav syntes også at det stoppet litt opp på slutten, og jeg kom inn nesten ett minutt bak... Kanskje ikke helt unaturlig da jeg ved nærmere ettertanke fant ut at forrige gang jeg var oppe i 4 blank fart på beina var i Stangehallen 15. desember.
I rygg på Per Briskelund og side om side med Gert Moen og vinneren, Halvor Nordby (til høyre). Foto: Stein Arne Negård.

Resultatmessig ble det likevel ikke så verst 38.09 plasserer seg på nederste halvdel på min rankingliste over de til sammen 26 løpene i samme runde, men drøyt 3 minutter etter vinneren og 6. plass av 18 på totalllista er godkjent. Når jeg nå dagen etter ikke kjenner det mer en tidligere i leggen, er det defor bare å kjøre på med snøkuting både på trening - og ikke minst i det siste løpet om en måned - to dager etter Vasaloppet. ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar