torsdag 17. februar 2011

Hard Hernes-kamp i Nymorunden

For første gang stilte jeg til start med både startnummer og hodelkt da vi Hernes-veteraner hadde blitt enige om å bytte ut det vanlige 3,5 km lange lysløyperennet med en ordentlig distanse for turtravere. Nymorunden (samme løype som Hernesrunden ble arrangert i fram til 2000) lå nypreppet og klar til bruk. Vi var åtte løpere i fellesstarten som kom litt brått på for min del. Er vant til å starte helt sist og hadde ikke lagt inn nok tid til oppvarming.

Med ti minusgrader var jeg akkurat som i helgas renn, litt stiv i draget før motoren ble varm. Da var tetduoen forsvunnet ned fra Hovindberget og jeg konsentrerte meg om å komme inn i ryggen på Ingvald. Etter første vegpassering hvor vi hadde avtalt å ta av skiene, slapp Ingvald, og jeg måtte kjempe en ensom kamp i mørket. Bare enkelte lysglimt fra tetduoen ble observert i svingen ved Ørtjern, mens Ingvalds kraftige lyskaster stadig stresset meg bakfra. Håpet om å ta inn Otto og Rune var ikke reelt, men jeg holdt en bra frekvens i den lette stakinga fram til kraftlinje tilbake mot Vestre Hernes. Det lover bra i forhold til Vasan, i alle fall. Synes egentlig jeg gjennomført med stil, men pulskurven lå litt under det normale hele vegen, viste det seg. Er nok litt sliten og trenger et par rolige dager nå fram mot Trysil Skimaraton på lørdag.

Det ble dessverre igjen kluss med tidene. Godt gjort egentlig når alle startet samtidig! Med utgangspunkt i min selvmålte tid fikk trolig alle unntatt Rune G  fem minutter for god tid. Jeg kom i alle fall inn rett under 46 minutter, og avstanden fram til Rune var nok ca. to minutter, med Otto et knapt halvminutt foran der igjen. Helt greit etter følelsen den siste uka. Kommer sterkere på lørdag!

Bildet: Otto og Rune ble som ventet de hardeste på 13 km.


Her er de (antatte) resultatene fra onsdagens hodelykt-renn:

Resultater klubbrenn, Nymorunden 13 km 16.02.2011:

Kvinner 18 år

1 Marthe Kant         Hernes IL langrenn/SSG  50.29
Kvinner veteran
1 Hanna Irene Enger   Hernes IL langrenn/SSG  56.03
Menn senior
1 Tore Enger          Hernes IL langrenn/SSG  55.43
Menn veteran
1 Otto Grafsrønningen Hernes IL langrenn/SSG  43.38
2 Rune Gilde          Hernes IL langrenn/SSG  44.02   00.24
3 Rolf Bakken         Hernes IL langrenn/SSG  45.58   02.20
4 Ingvald Håberget    Hernes IL langrenn/SSG  47.18   03.40
5 Robert Køhl Berg    Hernes IL langrenn/SSG  53.31   09.53

Skryting og unnskyldninger etter kveldens test. Fra høyre: Rune, Otto, Hanna Irene, Robert, Tore, Ingvald og meg. I tillegg stilte junior Marte opp på "overdistansen" og kom inn midt i "gubbefeltet".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar